Je voorruit als een groot scherm: dit is de BMW i Vision Dee
BMW trekt het doek van een nieuw conceptmodel: de i Vision Dee. Het studiemodel is een stap richting de Neue Klasse. Deze Duitse term werd lang geleden ook al gebruikt voor het platform waarop van 1962 t/m 1972 auto’s als de 1800 werden gebouwd.
Met die modellen heeft deze concept car uiteraard niets te maken. Dee staat immers voor Digital Emotional Experience. De auto laat het analoge verleden achter zich.
Geen schermen, enkel een gigantische head-up display
Hoewel het design van de auto opvalt, zijn het interieur en de digitale functies het belangrijkst om te bespreken. BMW neemt met de i Vision Dee afscheid van alle schermen in een auto. Het head-up display wordt uitgebreid over de gehele voorruit. Je kan zelf kiezen wat er op je ruit geprojecteerd wordt.
En dat gaat heel ver. Van enkel je snelheid en navigatie-instructies tot rijden op een plek waar je niet bent. Als bestuurder kan je namelijk door een virtuele wereld rijden, die geprojecteerd wordt op je scherm. Zo kan je kiezen om zogenaamd door Los Angeles te rijden terwijl je fysiek door de straten van Zoetermeer rijdt. Wat het nut ervan is? Geen idee. Het is vooralsnog een gimmick.
Vanaf 2025 gaat BMW de head-up display, die over de volledige breedte van je voorruit gaat, al gebruiken in de Neue Klasse.
Ook de zijruiten zijn volledig digitaal. Hierop kun je bij de concept car je eigen avatar projecteren. Wederom een gimmick, want dit is in werkelijkheid niet toegestaan, natuurlijk. Hoe moet de politie immers zien dat jij je gordel om hebt?
BMW i Vision Dee is heel persoonlijk
Het exterieur van de BMW i Vision Dee is ook bijzonder. Het ontwerp doet een beetje denken aan een futuristische versie van de Lancia Delta. Het geluid van Dee komt echter niet uit een snerpende viercilinder, maar uit de speakers.
Dee praat namelijk tegen je alsof je een vriend bent. Bij BMW geloven ze erin dat ze met een soort uitgebreide Siri een band kunnen creëren tussen bestuurder en auto. Een beetje zoals Nio doet met Nome. Ik bouw toch liever een band op met de Lancia Delta HF Integrale.
Genoeg over persoonlijke voorkeuren, al is dat exact waar de BMW i Vision Dee op gericht is. Je kan immers kiezen in welke wereld je rijdt. Ook bepaal je zelf hoe Dee, de soort Siri, je aanspreekt.
BMW blaast nieuw leven in jeugdheld: 3.0 CSL – en die gaat echt in productie
Daarbij beweegt de grille op een speciale manier, waardoor de auto verschillende gezichtsuitdrukkingen kan aannemen. Dee is zelfs zo persoonlijk dat het je een complimentje kan geven over je schoenen.
Bepaal zelf het patroon van de BMW i Vision Dee grille
Typische concept car-spielerei, al laat BMW wel iets bijzonders zien. De auto kan namelijk van gezichtsuitdrukking veranderen met e-inkt-technologie. Hierdoor kunnen bepaalde oppervlaktes binnen een paar seconden van kleur veranderen. De grille en achterlichtunits functioneren niet als een scherm, maar meer als een e-reader.
De kleur vasthouden kost geen energie, enkel het wisselen van kleur. Bij Dee is dit beperkt tot zwart en wit, maar BMW kan al gehele oppervlaktes van een auto van kleur laten veranderen (maximaal 32 kleuren), zonder dat hiervoor led-techniek nodig is.
Rijden in een virtuele wereld terwijl je echt rijdt, geen schermen meer, een auto die je vriend probeert te worden en functionaliteiten waarbij je de auto of onderdelen ervan van kleur en patroon veranderen. De BMW i Vision Dee laat zien waar het Beierse merk mee bezig is, een kijkje in de toekomst!
Zo kwam het concept van de Peugeot 408 tot stand | Sjoerds Weetjes 304
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe BMW M5 is een kind van zijn tijd
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’
-
Nieuwe BMW’s, zoals deze 2-serie Gran Coupé, zijn net Kia’s
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Waarom je voor 15.000 euro nú een cabrio als occasion moet kopen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?
-
In deze auto zit de krachtigste Formule 1-motor ooit
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro maakt de stuurmens in je los