BMW i4 Concept opent aanval op Tesla en Polestar
Met de BMW i4 concept opent het Beierse merk de frontale aanval op de Tesla Model 3 en de Polestar 2. De vijfdeurs fastback met indrukwekkende specificaties zal in 2021 van de productieband gaan rollen en staat symbool voor de elektrische inhaalslag van BMW.
De Concept i4, want hij is nog niet helemaal klaar, is de eerste elektrische middenklasser van de Bayerische Motoren Werke. Niet de autosalon van Genève vormde het decor van de onthulling, maar BMW’s thuisbasis München. Noodgedwongen door het coronavirus, maar ook symbolisch voor de inhaalslag die BMW op elektrische grondgebied gaat maken. Het ontwerp van de i4 staat veel dichter bij de normale modellen dan de i3. Geen uitgesproken spaarmobiel dus, maar een dynamisch ogende fastback. BMW noemt het design van de i4 een mix van elegante sportiviteit en praktische ruimte. Dat zijn nogal rekbare begrippen, zullen we maar zeggen. De opmerkelijke grille vertoont overeenkomsten met de opvallende (of dubieuze?) frontpartij van de nieuwe 4 Serie Gran Coupé. De neus is lang, de wielbasis langgerekt en de daklijn buigt langzaam naar beneden toe, terwijl de heuplijn richting de achterzijde juist omhoog gaat. In het interieur het BMW Curved Display, dat het naar de bestuurder gerichte dashboard een nieuwe moderne invulling geeft.
Prestaties van M4-niveau
De BMW i4 concept zal waarschijnlijk met meerdere versies leverbaar worden, zowel qua vermogensoutput als qua accu-inhoud. De sterkste variant levert in elk geval prestaties op het niveau van de toekomstige M4. Dit studiemodel is uitgerust met een elektrische aandrijflijn van 530 pk en dat maakt een sprint naar 100 km/h in vier tellen mogelijk. De topsnelheid ligt volgens zijn makers boven 200 km/h. Hoewel er geen verdere details over de technische componenten worden gegeven, ligt het voor de hand dat hij meerdere elektromotoren heeft die beide assen aandrijven. Het accupakket heeft een inhoud van grofweg 80 kWh, waarmee de i4 een actieradius van 600 kilometer volgens de WLTP-cyclus moet kunnen halen. Het maximale laadvermogen is 150 kW. Kijken we naar de concurrenten van Tesla en Polestar, dan staat de BMW er goed op. Hij heeft meer kracht en een groter bereik dan de rapste uitvoeringen van de Tesla en Polestar. Maar de BMW komt pas in 2021 op de markt en in de tussentijd staat de concurrentie ook niet stil…
200 miljoen
De BMW i4 concept gaat een aantal rollen spelen in het leveringsprogramma van BMW. Er komen namelijk geen elektrische versies van de 3 en 4 Serie, want de geëlektrificeerde uitvoeringen van die modellen zijn plug-in hybrides. Daarnaast krijgt de 3 Serie GT geen opvolger en de vijfdeurs fastback moet ook dat gat gaan opvullen. Temeer BMW belooft dat de i4 voor zijn buitenmaten en door zijn elektrische aandrijflijn een zeer ruime auto is. BMW heeft 200 miljoen geïnvesteerd de fabriek in München om daar de i4 te kunnen produceren. In de toekomst zullen hier dan ook modellen met een verbrandingsmotor, plug-ins en volledig elektrisch varianten van de band rollen. De i3 wordt hier nog tot 2023 gemaakt en de i8 gaat dit jaar uit productie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?