Gloednieuwe BMW i4 heeft primeur voor alle 4-Series
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2FP90416000-highRes.jpg)
Nadat BMW vanochtend al het doek van de elektrische iX trok, laat het nu de elektrische i4 in vol ornaat zien. En dat is, als we naar de aandrijflijn en diens prestaties kijken, een echte BMW.
Vorig jaar ontmoette Autovisie voor ‘t eerst de conceptversie van de BMW i4. Desondanks wisten we je toen al te vertellen hoe de productieversie van dat model eruit zou komen te zien. BMW gaat namelijk auto’s bouwen volgens het ‘Power of Choice’-principe, waarmee het bedoelt dat klanten in de eerste plaats een model uitkiezen, en daarna pas beslissen welke aandrijflijn ze in hun auto willen hebben. Het betekent concreet dat vrijwel elke BMW klaar is voor verschillende motoriseringen. Alleen de iX SUV is een voertuig dat exclusief als EV verschijnt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2FP90416002-highRes.jpg)
Primeur voor BMW i4
En dus is de BMW i4 simpelweg een reguliere 4-Serie met een elektrische aandrijflijn. Vandaar dat we de auto eigenlijk al kennen, want de neus en achterzijde heeft iedereen al lang en breed gezien. Wat wél nieuw is, is de specifieke carrosserievariant van deze i4. De BMW 4-Serie met verbrandingsmotoren hebben we immers alleen nog maar als Coupé en Cabriolet gezien. De Gran Coupé-variant met vier deuren bleef tot nu toe in nevelen gehuld. Nu heeft de elektrische i4 de primeur en laat het die carrosserievariant als eerste zien.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2FP90416001-highRes.jpg)
Optische verschillen tussen de BMW i4 en reguliere 4-Series zijn er trouwens wel. Het zit ‘m in de details. Zo heeft de elektrische variant blauwe accenten die laten zien dat het hier om een elektromodel gaat. Ook de enorme en veelbeproken nieren van de 4-Serie keren terug op de i4, maar de grote vlakken zijn nu gesloten. De i4 heeft immers geen radiateur, geen oliekoelers of turbo’s die van lucht moeten worden voorzien. In plaats daarvan zit dat onderdeel vol met allerlei sensoren. Overigens kan de consument er – net als bij de iX3 – ook voor kiezen om al die blauwe accenten achterwege te laten, waardoor een i4 optisch vrijwel niet verschilt van een versie met verbrandingsmotor.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2FP90416005-highRes.jpg)
Achterwielaandrijving
Goed, door naar de prestaties, want die zijn wel degelijk indrukwekkend. De ultieme variant van de BMW i4 komt heeft namelijk achterwielaandrijving, zoals het een ware BMW betaamt. En dan niet met een tamme elektromotor. Nee, de BMW i4 heeft een unit op de achteras die maar liefst 390 kW (530 pk) produceert! Dat is meer dan de sterkste versie van verbrandingsmotor die de gloednieuwe M4 onder de kap heeft. Een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h is daarom in minder dan 4 seconden geklaard. Maar het wordt natuurlijk vooral interessant hoe zich dat vertaalt in rij-eigenschappen, met dat vermogen op alleen de achterwielen en een laag zwaartepunt door de accu in de vloer.
Meer specificaties over de BMW i4 deelt de autobouwer in de komende weken. Wel zegt het al dat de nieuwe elektrosedan maximaal 590 kilometer ver komt op een lading stroom volgens WLTP. Ook is al bekend dat we ‘m deze herfst op de markt kunnen verwachten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had