BMW i4 M laat de M4 achter zich!
Iets is pas definitief als het van de productielijn rolt. Maar binnen BMW wordt momenteel gewerkt aan een M-versie van de volledig elektrische i4. Dat bevestigt de topman van BMW’s motorsportafdeling M GmbH. De auto wordt geen volbloed M, maar een zogeheten performanceversie.
Gelijk even een duidelijke uitleg, de Performance-versies van BMW zijn de types met de beroemde letter M, gevolgd door een getal. Zo zijn er bijvoorbeeld een M135i, een M240i en een X5 M50i. Die uitvoeringen vallen in de modelopbouw van BMW onder de het circuitgebruik gerichte M-lijn, bestaande uit onder andere een M2, M3 en M5. De snelle versie van de i4, waarvan de reguliere versie hier als concept is afgebeeld, schaart zich in het rijtje van de M50’s. Hoe de rappe i4 gaat heten, is niet bekend. Zou BMW ervoor kiezen om het motorvermogen van de uitvoering achter de ‘i4 M’-aanduiding te plakken? En gebeurt dat dan in kw’s of pk’s?
Sterker dan een M4
Met de pk-aanduiding doet de i4 M, zoals we het performance model voor het gemak, maar onterecht aanduiden, wel de M4 verbleken. De M4 levert 480 pk en in het geval van de Competition zelfs 510 pk. In de reguliere uitvoering is de i4 al 380 kW sterk en dat is omgerekend 517 pk! De topman van BMW’s M GmbH laat weten dat wanneer zijn divisie met de i4 aan de slag gaat, de M-uitvoering sterker wordt dan de krachtigste i4.
Tesla Model 3 Performance
Met de i4 M gaat BMW een antwoord geven op de Tesla Model 3 Performance. Deze 344 kW sterke Amerikaanse tegenhanger beschikt over vierwielaandrijving, haalt een topsnelheid van 261 km/h en sprint van stilstand naar 100 km/h in 3,4 tellen. De elektrosedan met carbon fibre achterspoiler en 20 inch lichtmetalen wielen beschikt tevens over aangepaste remmen. Waar Tesla uiteraard een fabrikant van elektrische auto’s is met in het gamma ook een snelle uitvoering, daar is BMW een fabrikant van auto’s met motorgeluid. Dat geluid is iets waar BMW extra aandacht aan zal besteden, al zijn de Duitsers meesters in het componeren van digitale motorgeluiden. Niet alleen het geluid vormt voor de i4 M een uitdaging, ook de massa van de elektrische aandrijflijn.
Snelle aankondiging
Moet BMW wel een i4 M willen? Ja, want door die snelle uitvoering kan BMW de gemiddelde CO2-waarde voor zijn wagenpark reduceren en kunnen liefhebbers van de M3 of M5 de snelle sportsedans blijven kopen. Naar verluidt zal BMW de i4 M Performance kort na de onthulling van de i4 voorstellen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace