Autovisie
Autovisie Nieuws 2 feb 2022
Leestijd: 2 minuten

BMW i4 voldoet niet aan eisen Europese Commissie

Een valse start voor de fonkelnieuwe BMW i4. De elektrische 4 Gran Coupé voldoet volgens de Europese Commissie nietaan de eisen die de organisatie aan nieuwe auto’s stelt.

De Europese Commissie (EC) geeft aan dat de kersverse BMW i4 niet voldoet aan het zogeheten ‘Safety Gate’-snelwaarschuwingssysteem dat voor elektromodellen geldt. Daardoor kent de elektrisch aangedreven BMW een verhoogd risico op brand, aldus de EC. De noodzakelijke crashbeveiliging op de accu’s zou ontbreken. Auto Motor und Sport had het probleem eerder aan het licht gebracht. Het autovakblad Automobilwoche bericht nu dat de soep niet zo heet gegeten moet worden. Het zou om slechts 69 exemplaren gaan.

Crashbeveiliging

De betreffende auto’s behoren tot de preproductie-modellen, die de band voorafgaande aan de klantenauto’s verlaten. Het gaat om zogenaamde test- en presentatiemodellen, die voor intern gebruik bedoeld zijn. Voor deze kleine 70 stuks geldt volgens Automobilwoche het alarmnummer A12/00124/22, waaronder de autoriteit het veiligheidsprobleem heeft gemeld. BMW heeft op de bewuste i4’s de crashbeveiliging voor de hoogspanningsbatterijen niet geïnstalleerd. De productieperiode was van 15 september tot 30 november 2021.

BMW i4 vs. 440i Gran Coupé: Volts of Vlammen

Aanpassing onderweg

De crashbeveiliging moet bij een ongeval in de flank van het voertuig het accupakket beveiligen, waardoor er geen kortsluiting zou ontstaan. De afwezigheid van het item zou nu voor een verhoogd brandgevaar bij een aanrijding zorgen. De Europese Commissie geeft volgens Automobilwoche aan dat ‘het product niet voldoet niet aan de eisen voor goedkeuring en markttoezicht op voertuigen’. Een uitspraak met groot effect, te meer het probleem zich naar verluidt louter op de 69 preproductie-auto’s voordoet. BMW geeft aan dat het de auto’s niet aan klanten aanbiedt. Toch past de fabrikant de tientallen preproductie-auto’s aan, zo geeft het Duitse medium aan.

74 stuks in Nederland

De BMW i4 werd vorig jaar gelanceerd. De eerste exemplaren gingen eind november op kenteken. Van de nu 74 in Nederland geregistreerde auto’s zijn er 69 in 2021 op kenteken gezet. Dit jaar werden daar er 5 aan toegevoegd. Tweederde van de in Nederland ten naam gestelde i4’s zijn van het type ‘40’. De resterende 33% zijn de M50-uitvoeringen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.