BMW i4 is helemaal hier: zo doet-ie het tegenover een Tesla Model 3
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2Ftelsavsbmw.jpg)
BMW trekt vandaag eindelijk en volledig het doek van de elektrische i4 en deelt informatie over de beschikbare versies. En dus kunnen we de kersverse elektrosedan gaan vergelijken met de benchmark in het segment: de Tesla Model 3.
Qua aandrijflijnen zien we eigenlijk geen verrassingen, want BMW komt in eerste instantie met een eDrive40 en M50 voor de i4. Eerstgenoemde is een klassieke achterwielaandrijver, met dus enkel een motor op de achterste as. De M-variant is er met vierwielaandrijving. Daarmee kiest BMW voor grofweg dezelfde set-up als Tesla doet voor de verschillende Model 3’s. Die is er immers ook als achterwielaandrijver, of als versie met twee motoren en dus vierwielaandrijving (Long Range en Performance). Maar hoe verhouden beide auto’s zich tot elkaar op het gebied van prestaties en specificaties?
Hoe leuk kan een elektrische auto zijn? – Tesla Model 3 Performance vs. BMW 430i M
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2FP90423609_highRes_the-bmw-i4-edrive40-.jpg)
Prijs BMW i4
Laten we even beginnen bij de prijs, want BMW zet de i4 eDrive40 voor minstens 60.697 euro in de markt. De sterkere M50 is er vanaf 73.496 euro. Flink duurder dan de Tesla Model 3, want de Amerikaanse elektrosedan kost als Standard Range minstens 49.990 euro. De Model 3 Long Range en Performance kosten respectievelijk 56.980 en 63.980 euro.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2FP90423598_highRes_the-bmw-i4-edrive40-.jpg)
Kijken we naar de achterwielaangedreven versies van beide auto’s, dan zien we echter wel dat de BMW z’n hogere prijs op bepaalde punten rechtvaardigt.
BMW i4 eDrive 40 vs. Tesla Model 3 Standard Range
BMW i4 eDrive 40 | Tesla Model 3 SR | |
---|---|---|
Vermogen | 250 kW (340 pk) | 239 kW (325 pk) |
Koppel | 430 Nm | 420 Nm |
Acc. 0-100 km/h | 5,7 s | 5,6 s |
Tospnelheid | 190 km/h | 225 km/h |
Accu | 80,7 kWh | 50 kWh |
Verbruik | 16 – 20 kWh/100 km | 14 kWh/100 km |
Actieradius | 590 km | 448 km |
Snelladen | 200 kW | 170 kW |
BMW monteert voor die bijna 61 mille dus een grotere batterij, waardoor ook een (op papier) veel groter rijbereik van 590 kilometer mogelijk is. Onze eerste ervaringen met de vijfde generatie elektromotoren en accu’s van BMW heeft bovendien laten zien dat die getallen niet uit de lucht gegrepen zijn, dus wat dat betreft verslaat deze nieuwe i4 de Tesla Model 3 Standard Range. Qua vermogen doen de twee niet onder voor elkaar.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2FP90423613_highRes_the-bmw-i4m50-6-2021.jpg)
Kijken we naar de topversie van de BMW i4, dan moeten we die vergelijken met de topversie van de Model 3, de indrukwekkende Performance. Hieronder zetten we de specificaties weer voor je uiteen.
BMW i4 M50 vs. Tesla Model 3 Performance
BMW i4 M50 | Tesla Model 3 Performance | |
---|---|---|
Vermogen | 400 kW (544 pk) | 377 kW (513 pk) |
Koppel | 795 Nm | 660 Nm |
Acc. 0-100 km/h | 3,9 s | 3,3 s |
Tospnelheid | 225 km/h | 261 km/h |
Accu | 80,7 kWh | 76 kWh |
Verbruik | 19 – 24 kWh/100 km | 16,5 kWh/100 km |
Actieradius | 510 km | 567 km |
Snelladen | 200 kW | 250 kW |
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2FP90424034_highRes_bmw-i4-interieur.jpg)
Opmerkelijk genoeg is de BMW i4 krachtiger, heeft-ie meer koppel én een grotere batterij dan de Tesla Model 3 Performance, maar zien we dat eigenlijk niet terug in de cijfers. Maar ja, cijfers vertellen nooit het hele verhaal. We zullen moeten wachten op ‘t moment dat de twee elektrosedans elkaar op het asfalt ontmoeten. Wat we wél weten, is dat de BMW i4 een heel ander karakter heeft dan z’n Amerikaanse concurrent. We mochten onlangs namelijk al even spelen met de i4 M50. Autovisie-redacteur Dries van den Elzen neemt je hieronder mee in en rondom de nieuwe Beierse elektrosedan.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had