BMW: ‘i7 is enige elektrische sedan in het topsegment’
Volgens BMW is er op dit moment maar één elektrische sedan in het topsegment: de i7. De EQS staat volgens de fabrikant niet op dezelfde hoogte.
Dat laat Anne Brons, CEO van BMW Nederland, weten tegenover Autovisie. “We hebben even het rijk alleen. Mercedes bouwt natuurlijk de EQS, maar de binnenruimte van die auto komt niet overeen met de reguliere S-Klasse. Die auto is ruimer, en wel degelijk een toplimousine in het hoge segment. Maar die is niet elektrisch.”
Eén carrosserie, verschillende aandrijflijnen
De BMW i7 heeft, door de platform-filosofie van de Beierse autobouwer, het voordeel dat-ie zo goed als identiek is aan de reguliere 7-Serie, dé concurrent van de Mercedes-Benz S-Klasse. “Ik wil niks afdoen aan hun technologie, want Mercedes-Benz is een goed merk, maar wij kiezen voor een andere filosofie en trekken ons eigen plan”, zegt Brons. “We gaan voor één carrosserie die aan de klant appelleert, en bieden die met verschillende aandrijflijnen aan. Dat is technisch gezien uitdagend, maar ik denk dat deze auto gaat aantonen dat dat heel goed kan.”
BMW i7 nog niet beschikbaar
Gaat aantonen, want de BMW i7 is nog niet beschikbaar. De elektrische toplimousine werd onlangs door de Duitsers voorgesteld, de levering van de auto staat, voor november van dit jaar op de planning. De reguliere varianten verschijnen in de lente van 2023. Het gaat om twee plug-in hybrides, de 750e en M760e. Die hebben beide een zes-in-lijn onder de kap, die door een elektromotor wordt geholpen en samen voor een systeemvermogen van respectievelijk 490 en 571 pk zorgen. De twee varianten komen zo’n 80 kilometer ver op een lading stroom.
BMW 7 Serie niet als zescilinder naar Europa
Andere zescilinders met mild hybride-techniek komen niet naar Europa. Althans, als het gaat om benzinemotoren. BMW levert in ons land straks wel een zelfontbrander in de vorm van de 740d, met een 300 pk sterke zescilinder en eveneens milde hybridetechnologie.