BMW introduceert vierde generatie X5
De BMW X5 was in 1999 de eerste SUV van het Beierse merk. Nu – bijna twintig jaar later – puilt het BMW-gamma uit van de ‘offroaders’. We hebben de X1, X2, X3, X4, deze nieuwe X5, X6 en later dit jaar de X7.
Volgens BMW komt de kersverse X5 in november dit jaar op de markt, wat betekent dat zijn voorganger slechts vijf jaar heeft volgemaakt. De vierde generatie kenmerkt zich door zijn relatief grote ‘nieren’ en zijn ietwat nietszeggende achterkant met horizontale achterlichten. Hij is bovendien ietwat gegroeid: 3,6 cm in de lengte (nu 4,9 meter), 6,6 cm in de breedte (nu 2,0 meter) en 1,9 centimeter in de hoogte (nu 1,7 meter). Zijn bagageruimte komt uit op maximaal 1860 liter (standaard 645 liter). De X5 is voorzien van een gedeelde achterklep en optioneel van een derde zitrij, die elektrisch in de lengterichting versteld kan worden.
Adaptief onderstel
Bij zijn introductie is de X5 leverbaar als xDrive40i (340 pk en 450 Nm uit een 3,0 liter zescilinder), xDrive30d (265 pk en 620 Nm uit een 3,0 liter zescilinder turbodiesel) en M50d (400 pk en 760 Nm uit een 3,0 liter zescilinder turbodiesel). Niet in Europa leverbaar is de xDrive50i met benzine-V8. De X5 beschikt altijd over een achttraps Steptronic-automaat, xDrive-vierwielaandrijving en een adaptief onderstel met elektronisch aangestuurde dempers. De bestuurder kan kiezen uit twee instellingen: comfortabel en sportief. De optionele M Professional-wielophanging beschikt over actieve rolstabilisatie en vierwielsturing. Er is ook luchtvering met automatische niveauregeling leverbaar.
Offroadpakket
De nieuwe BMW X5 is leverbaar als onder meer xLine en M Sport. Die laatste is uiteraard aangekleed met sportieve details, zoals 20 inch lichtmetalen wielen (standaard is 18 inch, optioneel is tot en met 22 inch). Optioneel is het offroadpakket, dat alleen op de xDrive40i en xDrive30d kan worden besteld. Het omvat beschermingspanelen aan de voor- en achterzijde, luchtvering en een elektronisch sperdifferentieel achter. Er zijn bovendien meer rijmodi beschikbaar, zoals voor zand, rotsen, gravel en sneeuw. Daarbij spreek het natuurlijk voor zich dat de nieuwe X5 over de meest geavanceerde assistentiesystemen en connectiviteitsopties beschikt.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland