BMW introduceert vierde generatie X5
De BMW X5 was in 1999 de eerste SUV van het Beierse merk. Nu – bijna twintig jaar later – puilt het BMW-gamma uit van de ‘offroaders’. We hebben de X1, X2, X3, X4, deze nieuwe X5, X6 en later dit jaar de X7.
Volgens BMW komt de kersverse X5 in november dit jaar op de markt, wat betekent dat zijn voorganger slechts vijf jaar heeft volgemaakt. De vierde generatie kenmerkt zich door zijn relatief grote ‘nieren’ en zijn ietwat nietszeggende achterkant met horizontale achterlichten. Hij is bovendien ietwat gegroeid: 3,6 cm in de lengte (nu 4,9 meter), 6,6 cm in de breedte (nu 2,0 meter) en 1,9 centimeter in de hoogte (nu 1,7 meter). Zijn bagageruimte komt uit op maximaal 1860 liter (standaard 645 liter). De X5 is voorzien van een gedeelde achterklep en optioneel van een derde zitrij, die elektrisch in de lengterichting versteld kan worden.
Adaptief onderstel
Bij zijn introductie is de X5 leverbaar als xDrive40i (340 pk en 450 Nm uit een 3,0 liter zescilinder), xDrive30d (265 pk en 620 Nm uit een 3,0 liter zescilinder turbodiesel) en M50d (400 pk en 760 Nm uit een 3,0 liter zescilinder turbodiesel). Niet in Europa leverbaar is de xDrive50i met benzine-V8. De X5 beschikt altijd over een achttraps Steptronic-automaat, xDrive-vierwielaandrijving en een adaptief onderstel met elektronisch aangestuurde dempers. De bestuurder kan kiezen uit twee instellingen: comfortabel en sportief. De optionele M Professional-wielophanging beschikt over actieve rolstabilisatie en vierwielsturing. Er is ook luchtvering met automatische niveauregeling leverbaar.
Offroadpakket
De nieuwe BMW X5 is leverbaar als onder meer xLine en M Sport. Die laatste is uiteraard aangekleed met sportieve details, zoals 20 inch lichtmetalen wielen (standaard is 18 inch, optioneel is tot en met 22 inch). Optioneel is het offroadpakket, dat alleen op de xDrive40i en xDrive30d kan worden besteld. Het omvat beschermingspanelen aan de voor- en achterzijde, luchtvering en een elektronisch sperdifferentieel achter. Er zijn bovendien meer rijmodi beschikbaar, zoals voor zand, rotsen, gravel en sneeuw. Daarbij spreek het natuurlijk voor zich dat de nieuwe X5 over de meest geavanceerde assistentiesystemen en connectiviteitsopties beschikt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?