Volgende elektrische BMW M-model is al aanstaande
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2FP90421940.jpeg)
BMW kondigde eerder al de komst van een i4 M aan, maar het volgende Motorsport-model is ook al in de maak. De Zuid-Duitsers kondigen namelijk al een sportieve en krachtige variant van de iX aan.
De BMW iX is, net als de 4-Serie, M3 en M4, een van de meest besproken auto’s van de afgelopen tijd. Diens moderne maar tevens controversiële design deed en doet veel stof opwaaien. Maar voor de liefhebber van de nieuwe SAV (BMW spreekt graag over een ‘Sports Activity Vehicle’) en snelle SUV’s is er goed nieuws. De Beierse autobouwer komt namelijk op termijn met een M60.
BMW iX vs. Audi E-tron vs. Mercedes-Benz EQC: alle verschillen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2FP90422118.jpeg)
Vermogen BMW iX M60
Die heeft flink meer vermogen dan de tot nu toe voorgestelde varianten van de iX. Die verschijnt in eerste instantie namelijk als xDrive40 en xDrive50, met respectievelijk 240 kW (326 pk) en 385 kW (523 pk). De M60-variant krijgt een systeemvermogen van ‘meer dan 440 kW’ (600 pk). BMW haalt niet alleen meer vermogen uit de elektromotoren voor die versie, maar past ook het 4WD-systeem aan en levert een sportief en adaptief onderstel.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2FP90422111.jpeg)
Wanneer de iX M60 verschijnt, is nog niet bekend. Reken op ergens in 2022, want BMW trapt dit jaar eerst af met de xDrive40 en xDrive50. Eerstgenoemde variant heeft dus vierwielaandrijving, waarbij stroom wordt geleverd door een accu met een netto capaciteit van 71 kWh. Door onder andere de zeer lage Cw-waarde van de iX (0,25, lager dan die van de BMW i8!) is die variant goed voor een bereik van 425 kilometer. De xDrive50 krijgt een grotere batterij, die een netto capaciteit van 105,2 kWh heeft. Die variant heeft een WLTP-bereik van een flinke 630 kilometer.
Laadvermogen xDrive50
Wie daarna moet laden, doet dat met maximaal 150 kW in het geval van de xDrive40. De sterkere xDrive50 laadt met maximaal 200 kW, mits de betreffende lader ook dat vermogen kan leveren. Het betekent dat er binnen tien minuten zo’n 150 kilometer bijgeladen kan worden. Het duurt 31 tot 35 minuten om de twee versies van 10 tot 80 procent op te laden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2FP90422150.jpeg)
De twee versies staan voor het einde van het jaar nog bij de Nederlandse dealer. BMW is inmiddels al begonnen met de bouw van de elektro-SAV, die in het Duitse Dingolfing van de band rolt. De xDrive40 kost in Nederland minstens 86.996 euro, terwijl de xDrive50 er vanaf 105.472 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had