BMW iX3 krijgt bereik van 440 km en 286 pk op de achterwielen
Volgend jaar komt de BMW iX3 op de markt. Voor het zover is deelt de autofabrikant alvast wat belangrijke cijfers met ons: 440 km bereik volgens de WLTP-meetmethode en 286 pk op de achterwielen.
BMW loopt rijkelijk achter op het gebied van het aanbieden van elektrische auto’s. En dan met name op het gebied van de elektrische SUV die iedereen nu lijkt te willen hebben. Maar volgend jaar gaat het merk een inhaalslag maken met de volledig elektrische BMW iX3. Dat is het eerste model dat de net aangekondigde, vijfde generatie van de eDrive-technologie van het merk gebruikt.
Relatief klein
Door de ontwikkeling op het gebied van elektrische aandrijflijnen kan BMW met een relatief klein accupakket van 74 kWh een bereik van 440 kilometer (WLTP) behalen. Dat houdt in dat er 100 kilometer per 20 kWh gereden kan worden. Iets wat alleen de MG ZS EV beter doet op het gebied van elektrische SUV’s op dit moment. De Chinese auto haalt namelijk 19,8 kWh per 100 km. Ter vergelijking: de Tesla Model X 100D doet 21,6 kWh per 100 kilometer en haalt 440 kilometer met een accu van 95 kWh.
De praktijk moet natuurlijk nog uitwijzen of BMW’s claim stand houdt, maar indrukwekkend is het zeker. Daarnaast is het ook goed om te zien dat de iX3 aandrijving op de achterwielen krijgt. Dat hoort toch bij het merk, al stapt het de laatste tijd steeds meer van achterwielaandrijving af. Ook het vermogen zit best goed met 286 pk (210 Nm) en 400 Nm. Wat de prestaties van het model zijn laat BMW helaas nog niet weten.
Oude vertrouwde recept
Naast de nieuwe aandrijflijn belooft BMW dat er weinig veranderd wordt aan het oude vertrouwde recept van de X3. Dat wil dus zeggen dat hij binnenin ongeveer evenveel ruimte zal bieden en van buiten niet heel anders zal ogen.
De BMW iX3 is de eerste in een lange rij elektrische voertuigen van het Duitse merk. In 2021 kunnen we namelijk onder andere de iNext en de i4 verwachten. De productie van de iX3 zal in China plaatsvinden.