BMW iX3 nog voor het einde van het jaar in Nederland
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2FP90390870_highRes_preparations-for-bmw.jpg)
BMW is er zeker van dat de eerste iX3’s dit jaar nog worden geleverd. De productie van de volledig elektrische SUV ligt op schema.
De BMW iX3 wordt in het Chinese Dongfeng geproduceerd. Ondanks de coronacrisis ligt BMW op schema en verwacht het dat de eerste auto’s dit jaar nog worden geleverd. Daarbij is Nederland een van de landen die prioriteit hebben, wegens het veranderende belastingklimaat in ons land. De bijtelling op elektrische auto’s stijgt per 1 januari aanstaande immers naar 12%. Wie zijn EV dit jaar nog op kenteken kan laten zetten, betaalt de komende jaren ‘maar’ 8%.
Twijfels
Autovisie was een week geleden aanwezig bij de Nederlandse presentatie van de iX3 Concept. Toen kon men echter nog niet met zekerheid zeggen dat de iX3 dit jaar nog op de markt zou verschijnen. Die twijfels lijken nu dus grotendeels verdwenen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2FP90390872_highRes_preparations-for-bmw.jpg)
De iX3 is na zeven jaar het volgende elektrische model van BMW, nadat het in 2013 de futuristische i3 voorstelde. Waar die auto volledig op zichzelf stond, kiest BMW nu voor een andere strategie wat betreft elektrische auto’s. Het gaat werken volgens het ‘Power of Choice-principe’. Dat wil zeggen dat de klant in de toekomst eerst zijn gewenste model, en daarna pas de aandrijflijn kiest. Modellen van BMW worden dus klaargemaakt voor zowel een verbrandingsmotor, (plug-in) hybride- en volledig elektrische aandrijflijnen. De BMW iX3 is het eerste model volgens deze filosofie. Optisch verschilt die auto dan ook vrijwel niet van de X3.
Flexibel
Zoals gezegd wordt de iX3 in China gebouwd, naast de productielijn van de ‘normale’ X3. Op die manier is BMW flexibel en kan het aan de vraag van de consument voldoen. De keerzijde is dat de iX3 dan niet van bepaalde voordelen kan genieten, die volledige EV’s als de Volkswagen ID.3 wel hebben. Denk bijvoorbeeld aan een voor elektrificatie geoptimaliseerd koetswerk, met een korte neus, een lange wielbasis en korte overhangen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2FP90390873_highRes_preparations-for-bmw.jpg)
Dat betekent niet dat de BMW iX3 achterloopt qua cijfers. Het accupakket met een capaciteit van 80 kWh (netto 74 kWh) maakt een rijbereik van 440 kilometer volgens WLTP mogelijk. De stroom wordt naar een (voor nu) enkele elektromotor op de achteras gestuurd, met een vermogen van 210 kW (286 pk). Naar verwachting komt BMW later ook met andere varianten, met bijvoorbeeld een extra motor op de voorste as en een groter of kleiner accupakket.
Prijs BMW iX3
Meer specificaties en de definitieve prijzen van de iX3 maakt BMW naar verwachting volgende maand (juli) bekend. Volgend jaar presenteert BMW overigens nog meer elektrische modellen. Het laat de i4 dan de strijd aan gaan met de Tesla Model 3 en komt met de iNext.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F180425-6h00-CET-BMW-Concept-iX3-9.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had