Productie BMW iX3 van start, maar nog niet voor Nederland
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2FP90402369-highRes.jpg)
In het Chinese Shengyang rolt sinds enkele dagen de volledig elektrische BMW iX3 van de band. Mooi, gefeliciteerd, volgende, denk je wellicht. Maar de productiestart is belangrijk nieuws voor de liefhebbers van de elektro-SUV, want BMW bouwt in China de iX3 voor de hele wereld. Ook voor Nederland dus.
Maar nu nog even niet. BMW zet eerst genoeg exemplaren neer voor de Chinese markt. Daarna start de bouw voor andere landen. Het heeft even geduurd voordat het startschot voor de productie van de iX3 werd gegeven. De fabrikant kondigde de elektrische SUV alweer enkele jaren geleden als prototype aan. Vervolgens kwam er een concept car en daar bleef het lange tijd bij. Nu is de productieversie er. Op het voorraadterrein van de BMW Brilliance Automotive joint venture (BBA) staan de eerste modellen. Vanuit China zetten de exemplaren in een later stadium koers naar Europa, inclusief de Nederlandse markt. Oorspronkelijk stond de iX3 gepland voor juli dit jaar, maar door de coronacrisis is de productiestart uitgesteld.
Power of choice voor BMW X3
BMW geeft aan dat de iX3 deel uitmaakt van de X3-familie, waarmee voor het eerst een productielijn volgens de strategie van ‘power of choice’ leverbaar is. De X3 is er namelijk met benzine- en dieselmotoren en leverbaar als plug-in hybride. Daar komt de volledig elektrische iX3 nu bij. De elektro-SUV beschikt over dezelfde koets als de reguliere X3, maar heeft enkele aanpassingen of opvallende details. Zo is de grille -de bekende nieren- volledig dicht. Om de elektrokracht van de aandrijflijn te benadrukken voorziet de fabrikant de omlijsting van een blauwe tint. Die ‘i Blau’ kleur is ook te vinden op de achterbumper en onderzijde van de flanken. Verder komen de iX3 en X3 overeen.
Actieradius BMW iX3
Voor de aandrijving voorziet BMW de SUV van een elektromotor met een vermogen van 210 kW. De aandrijfkrachten worden via de achterste wielen op de weg overgebracht. Het motorblok krijgt zijn energie uit een accupakket met een capaciteit van 80 kWh, die zich zowel éénfase (7,4 kW) als driefase AC (11 kW) laat laden. Snelladen kan tot 150 kW. Volgens BMW moet met een volle batterij een afstand van ongeveer 460 km kunnen worden afgelegd. Om die actieradius moet je overigens niet continu het prestatieniveau toetsen. De sprint 0-100 km/h realiseert de vijfpersoons SUV in 6,8 tellen. Vervolgens kan de 2260 kg zware iX3 (met een laadvermogen van 540 kg) accelereren naar een elektronische afgeregelde topsnelheid van 180 km/h.
Prijzen BMW iX3
De 4,73 meter lange, 1,89 meter brede en 1,67 meter hoge SUV staat bij de marktintroductie in twee uitrustingsniveaus op de prijslijst. De Duitsers trappen af met een Executive en een High Executive met prijskaartjes van respectievelijk 71.000 en 76.000 euro.
Video BMW iX3
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze vergeten elektrische auto koop je voor minder dan 3.000 euro
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder