Deze BMW iX5 rijdt elektrisch maar kan je toch tanken!
De verkoop van EV’s neemt toe en daarmee ook de zorg over hoe we al die auto’s gaan opladen. Volgens Jürgen Guldner, manager van het waterstofprogramma bij BMW, hebben we een probleem. “Het stroomnet kan dit niet aan”, stelt hij. De oplossing: waterstof. BMW laat daarom een nieuw conceptmodel zien, de BMW iX5 Hydrogen.
Hij heeft een brandstofcel die 125 kW kan opwekken, een waterstoftank met een capaciteit van 6 kilo en achterin een batterij die goed is voor 170 kW. Samen drijven ze één 295 kW (400 pk) sterke elektromotor aan, die bij de achteras ligt.
De BMW iX5 rijdt elektrisch maar kan je toch tanken
“Vaak spreek je de batterij niet aan”, legt technicus Heiko Walter uit, “maar hij is wel nodig. Een brandstofcel heeft even tijd nodig om elektriciteit te genereren en kan dus niet direct op het gaspedaal reageren. De korte vertraging wordt opgevangen met stroom uit het accupakket. Rijden op die batterij alleen, kan niet. De capaciteit ervan is zo klein dat-ie het na hooguit 6 kilometer al leeg zou zijn.”
Met een gevulde waterstoftank komt de iX5 Hydrogen maximaal 504 kilometer ver (WLTP). Al moet je dan niet te hard rijden en driftig optrekken. Echter, de BMW kan dat wel. Van nul naar honderd sprint de ongeveer 2400 kilo wegende SUV in minder dan 6 seconden. Zijn topsnelheid is begrensd op 180 kilometer per uur.
BMW ziet waterstof niet als vervanging van elektriciteit, maar als aanvulling. Jürgen Guldner laat weten dat we geen aparte waterstofmodellen van het merk hoeven te verwachten, zoals Toyota dat doet met de Mirai. Wel kunnen we verwachten dat de elektrische auto’s van BMW ook met een brandstofcel leverbaar worden. Echter, dit zal nog even duren. Ondanks dat Guldner benadrukt: “Nu gaat het echt gebeuren”. Meer over de BMW iX5 lees je in Autovisie Magazine nummer 5 die vanaf donderdag in de winkel ligt!
Lees ook:
Ook interessant
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’
-
Nieuwe BMW’s, zoals deze 2-serie Gran Coupé, zijn net Kia’s
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Waarom je voor 15.000 euro nú een cabrio als occasion moet kopen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?
-
In deze auto zit de krachtigste Formule 1-motor ooit
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro maakt de stuurmens in je los