BMW kan met 1 Serie niet meer terug
Het was weer een drukke week voor de heren en dames bij BMW. Koud bekomen van de onthulling van de BMW 1 Serie, de 3 Serie Touring en de 8 Gran Coupé of de Duitse autobouwer stelt het volgende nieuwe model alweer voor, de X6. Maar daar blijft het niet bij. In de fabriek te Leipzig onthaalde het personeel de fonkelnieuwe, voorwielaangedreven 1 Serie. BMW kan nu niet meer terug.
De allereerste BMW 1 Serie zet koers naar Italië, waar iemand een blauwe 118i met Sportpakket heeft besteld. De levering van de auto laat echter nog op zich wachten, want de marktintroductie is pas op 29 september. De exemplaren voor de dealers, zowel de modellen voor in de showroom als voor demonstratieritten, rollen inmiddels ook van de band. De 1 Serie verlaat op dit moment alleen de fabriekspoort in Leipzig, waar ook de eerste twee generaties werden gemaakt, maar in november geeft BMW het startschot in zijn fabriek te Regensburg voor de productie van de vijfdeurs hatchback. Met de twee fabrieken operationeel moet de vraag naar de nieuweling volledig worden beantwoord.
BMW-fanaat
Voor BMW is het nog even afwachten of de 1 Serie een succes wordt. Voor het eerst geeft de autobouwer de auto voorwielaandrijving in plaats van standaard-aandrijving, op de achterste wielen dus. De personen die reeds een order hebben geplaatst, boeit het niet. Maar de echte BMW-fanaat zal zo goed als zeker toch eerst het oordeel van bijvoorbeeld Autovisie -binnenkort test Dries van den Elzen de voorwielaandrijver- of een proefrit afwachten, voordat hij zijn handtekening onder het koopcontract zet. De Duitsers zetten in eerste instantie in op een dagproductie van 600 eenheden, een volume waar in de komende maanden naar toe wordt gewerkt. Hoeveel stuks BMW dit jaar totaal denkt te produceren, geeft het concern niet op.
Productieprimeur
Dat geldt ook voor de productievolumes van de fonkelnieuwe 8 Gran Coupé en de M8 in Coupé- en Cabriolet-vorm. Net als de 1 Serie rollen die 8-familieleden sinds deze week van de band. De bouw van de sportieve types is in de fabriek te Dingolfing ondergebracht. De faciliteit bouwt naast de 5 en 7 Serie reeds de 8 Coupé en 8 Cabriolet. De ten opzichte van de 8 Coupé 23,1 cm langere Gran Coupé heeft nog een productieprimeur. De sedan beschikt over een 2,8 cm grotere spoorbreedte dan de 8 Coupé en heeft daarmee de grootste spoorbreedte van álle BMW-modellen. Het concern verwacht dat van de totale 8 Serie-productie meer dan de helft de Gran Coupé-variant betreft. De vraag zal volgens het concern het grootst zijn in de Verenigde Staten (30%), gevolgd door het Midden-Oosten en de Groot-Brittannië.
60 per dag
De 8 Gran Coupé rijdt in de herfst de showroom binnen. Later volgt een M8-uitmonstering. De M8 Coupé en M8 Cabrio zijn inmiddels te bestellen, al overhandigt BMW pas later dit jaar de elektronische sleutels. De fabrikant bouwt er voorlopig 60 per dag. Een derde van de productie zal naar de Verenigde Staten gaan.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?