BMW M3 Touring optioneel met Race Track Pack
Ooit stond de BMW M3 als sedan, Coupé en als Cabriolet op de prijslijst, maar de basisauto 3-Serie was er al die tijd in nog een carrosserievariant, de Touring. Hoewel er ooit naar is gekeken, bleef de lancering van de M3 Touring uit. Tot de komst van de zesde generatie. Hier is de M3 in gezinsverpakking.
Binnen BMW staat de letter M voor Motorsport en de Duitsers zagen die race-activiteiten niet gecombineerd met een stationwagon. Althans, voor wat betreft de M3. Van de M5 bestaan twee generaties, al houden het er drie kunnen zijn als het bij één generatie niet tot een studiemodel was gebleven. Ook voor de M3 is meerdere malen naar de Touring-telg gekeken. Voor de huidige generatie M3 is het niet tot kijken gebleven, dus. Dit weekeinde presenteert BMW officieel de M3 Touring, maar hier is-ie alvast digitaal.
Er werd al jaren over de komst van de nieuwe telg gesproken. Dankzij BMW zelf, dat de snelle station alweer enkele jaren geleden aankondigde voor eind 2022. Deze herfst start de bouw van de nieuwe M3-telg. BMW bouwt het model in zijn fabriek te München, waar ook de reguliere 3-Serie van de band komt. De levering start vervolgens in november. De fabrikant verwacht overigens niet heel veel belangstelling uit Nederland. In de top-verkooplanden komt ons land niet voor. Anders dan met Duitsland, Groot-Brittannië, de Alpenlanden en zelfs België.
Alleen met 510 pk
Omdat BMW geen bestaande klantenkring voor een M3 Touring heeft, kiest de fabrikant mede met het oog op de ontwikkelingseuro’s voor slechts één uitvoering. Waar voor de M3 er een 480 pk sterke versie is, alsmede een 510 pk sterke uitmonstering met achter- en vierwielaandrijving, daar komt de gezins-M3 er alleen als 510 pk sterke Competition met xDrive-techniek. Juist deze specificatie verklaart waarom de vierwielaandrijver in genoemde landen zeer aantrekkelijk is. En de potente M-behandeling gaat niet ten koste van de bruikbaarheid van de Touring-variant. BMW biedt de stationwagon onveranderd met neerklapbare achterbank in de verhouding 40:20:40 aan, terwijl ook de separaat te openen achterruit onveranderd aanwezig is. De laadbak meet net als de minderbedeelde uitvoering een laadvolume van 500 liter. Met neergeklapte achterbank kun je er met twee man 1510 liter aan spullen in kwijt.
Vierwielaangedreven met 2WD-modus
Voorin ligt dan de zes-in-lijn krachtcentrale uit de M3 Sedan. Het blok is, zoals aangegeven, goed voor een vermogen van 510 pk en genereert een koppel van 650 Nm tussen 2750 en 5500 tpm. Met de trekkracht op de vier aangedreven wielen sprint de snelle stationwagon in slechts 3,6 tellen van stilstand naar 100 km/h. In 12,9 seconden staat de 200 km/h op de teller. De topsnelheid wordt door BMW M GmbH elektronisch afgeregeld op 250 km/h. Wie dat wenst, kan bijbetalen en krijgt het Drivers Package waardoor de begrenzer de M3 Touring 280 km/h laat halen. Het prestatieniveau doet nauwelijks onder voor dat van de lichtere sedan. De sprint 0-100 km/h neemt in de sedan 0,1 seconden minder tijd in beslag. Let wel, in vergelijking met de xDrive-versie, want de achterwielaangedreven Sedan is 0,3 tellen trager.
De xDrive-techniek levert de trekkracht met tussenkomst van een achttrapsautomaat op de vier wielen. Voor de liefhebber is rijden met alleen de aandrijfkrachten op de achterwielen mogelijk door het DSC uit te schakelen. Hoe xDrive normaliter het vermogen over de vier wielen verdeelt, geeft BMW voor de Touring niet op. De gewichtsbalans bedraagt 50:50.
Grotere wielschermen en spoorbreedte
BMW geeft de M3 Touring hetzelfde front als de M3 Sedan en M4 mee, doelend op de opvallend gestileerde verticale grilles. Door deze typische M3/4-signatuur moet BMW in de onderbumper grotere luchtinstroomopeningen plaatsen, die koellucht richting de aandrijflijn en remmen sturen. Over remmen gesproken, optioneel monteert BMW M carbon/keramische schijven. De omlijsting van de grilles kleurt zwart. Andere exterieure aanpassingen zijn de spoilerlip onderaan de bumper, de aangebrachte air curtains, de grotere wielschermen met daarin 19- en 20-inch lichtmetalen wielen op respectievelijk de voor- en achteras, uitlaateindstukken met een doorsnee van 10 cm en een zwarte diffusor. BMW geeft de Touring af-fabriek een zwartgelakt dak mee, net als zwarte buitenspiegelkappen.
Desgewenst krijgen ze in de lakstraat dezelfde tint als de rest van het koetswerk. De exterieure modificaties resulteren in een gegroeide carrosserie. In de breedte reikt de M3 Touring nu 7,6 cm verder, in de lengte zelfs 8,5 cm. De 4,79 meter lange en 1,90 meter brede vijfzitter beschikt over dakrails. We hebben nu al medelijden met de dakkoffer. Temeer je op deze gezins-M3 optioneel het Race Track Package kunt krijgen. Het bestaat uit genoemde M carbon/keramische remschijven, M carbon-kuipstoelen en het M Driver’s Package met track-banden. Het mag dan een ‘station’ zijn, de Motorsport-genen zijn er. Of die dat ook waarmaakt, gaan we zeker onderzoeken. Wordt vervolgd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace