BMW M4 Cabrio is ready for take-off
Als je nu voor de M4 Cabriolet naar de website van BMW gaat, dan zie je daar de open Motorsport-versie nog altijd staan. Maar probeer er verder geen informatie over aan te vragen. De productie is namelijk gestaakt. Het is wachten op de volgende editie.
En die nieuwe M4 Cabrio is aanstaande. De fabrikant is inmiddels gestart met de levering van de M3 Limousine – nu er een Touring is aangekondigd draagt de M3 een achtervoegsel – en de M4 Coupé. De eerste exemplaren staan inmiddels op kenteken. De klanten hebben er enkele maanden op moeten wachten. Hij werd alweer afgelopen zomer gepresenteerd. Hoewel de orders worden uitgevoerd in de fabriek, is de autobouwer al weer geruime tijd bezig met de lancering van de volgende loot aan de M-stam. Dat het de M4 Cabrio is, is niet verrassend. In de M3/4-familie zit sinds het ontstaan van de productlijn uit ook een cabriolet. Van dat oorspronkelijke model zijn er overigens niet heel veel gebouwd.
30 Jaar oude BMW M3 Cabriolet geëerd met speciale limited edition open M4
Grote neusgaten
Is het nog een verrassing hoe de open vierzitter met Motorsport-genen er uit komt te zien? We nemen de M4 Coupé en combineren die snelle sportcoupé met de 4 Serie Cabriolet, zoals die binnenkort in de verkoop gaat. Dat betekent dat de ruwe carrosserie van de 4 Serie afkomstig is, maar het plaatwerk van BMW’s M-designtafel komt. De M4 Cabrio heeft uiteraard het opvallend gestileerde front met grote verticale roosters, de uitgebouwde motorkap en geknepen lichtunits. Ook kenmerkend voor het ontwerp zijn de uitgeklopte wielkasten en aangezette dorpels. Op het voorscherm komt een klein roostertje. Aan de achterzijde vallen naast de subtiele spoiler de vier grote uitlaatuitstukken op, die verwerkt zitten in een grote diffuser.
Vouwdak
Net als de sedan- en coupé-broer komt de M4 Cabriolet met de geblazen zes-in-lijn voor de dag. Uit het 3,0-liter-blok perst BMW Motorsport minimaal 480 pk. Het is aannemelijk dat BMW de M4 Cabrio met achter- en vierwielaandrijving gaat aanbieden. Maar de krachtbron is niet het grote verschil met zijn voorganger. De Cabrio krijgt voor het eerst in de historie van de M4-familie een softtop. De inklapbare hardtop, zoals die op de allerlaatste M3 Cabrio en de eerste M4 Cabrio werd gemonteerd, maakt weer plaats voor een stoffen dak. Volgens BMW biedt het stoffen dak tegenwoordig net zo veel comfort als een inklapbare hardtop. Belangrijker nog is dat een softtop minder weegt. En wanneer het dak opgevouwen achterin ligt, wordt de gewichtsbalans nauwelijks veranderd in tegenstelling tot bij de types met metalen vouwdak.
(Na)zomer
BMW wordt binnen enkele maanden leverbaar, zodat de vroege kopers nog deze (na)zomer van de M4 Cabrio kunnen genieten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Geniet van zomerse zon met betaalbare cabrio-occasion van BMW
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace