BMW M4 DTM met viercilindertje speelt buiten
BMW heeft met succes een eerste test afgelegd met de BMW M4 DTM met 2,0-liter viercilinderturbomotor. De test vond plaats op het terrein van de fabriek in Dingolfin. Alle DTM-auto’s krijgen volgend seizoen een viercilinder.
Helaas
Autosport en turbo’s: het is geen vreemde combinatie van BMW. Zo had de Brabham BMW in 1983 van Nelson Piquet ook een turbomotor. Afijn, de atmosferische 4.0 liter V8’s van de hudige DTM-racers mogen dus met pensioen. Vanaf seizoen 2019 rijdt iedereen met een vierpitter.
Vierpitter sterker dan V8
De turbomotoren leveren maximaal 630 pk: een winst van ongeveer 100 pk ten opzichte van de huidige V8’s. Vanwaar de kleinere motoren? Het DTM hoopt op deze manier beter ‘verbonden’ te blijven met de productieversies waar de racers vanuit designoogpunt op zijn gebaseerd. Op technisch vlak bestaan er geen enkele overeenkomsten.
Audi, BMW en Aston Martin
Het DTM wordt dus interessant in 2019. Helemaal omdat Aston Martin zich vanaf 2019 ook in de strijd zal mengen. Mercedes-Benz verlaat het DTM-kampioenschap in 2019. Volgend jaar gaat het dus tussen Audi, BMW en Aston Martin.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten