BMW M5 CS is de sterkste M ooit!
Met precies 635 pk heeft BMW M GmbH nooit eerder zo’n krachtige M5 geleverd. Sterker nog, het is de sterkste straatauto die de motorsportafdeling ooit voor de openbare weg lanceerde. Maak kennis met de M5 CS.
Het vermogen wordt gehaald uit een 4,4-liter V8-motor die in het vooronder van de M5 CS hangt. Daarmee is de sportsedan met zijn trekkracht van 750 Nm precies 10 pk sterker dan de M5 Competition zoals die al geruime tijd op de prijslijst staat. Dankzij deze motorprestaties is de M5 CS in staat om – mede mogelijk door de aanwezige vierwielaandrijving – vanuit stilstand de 100 km/h in exact drie tellen te bereiken. De snelheidsmeter staat 7,3 tellen láter op 200 km/h. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld, maar de Duitse autobouwer verkiest 305 km/h boven de gebruikelijke 250 km/h.
10 pk in de plus, 70 kg in de min
BMW voert weliswaar de motor op voor een beter prestatieniveau, het merk heeft tegelijk het gewicht van de sportsedan gereduceerd. In vergelijking met de M5 Competition weegt de CS-versie zo’n 70 kg minder. Die gewichtsreductie is mede bereikt door de toepassing van gesmede 20-inch grote wielen (Pirelli P Zero Corsa-banden, vóór: 275/35R20 en achter: 285/35R20), een koolstofvezel motorkap, een lichtgewicht armsteun tussen de stoelen en M Carbon-stoelen voorin.
Carbon fibre componenten
De designafdeling van BMW heeft de CS-uitmonstering van de M5 specifieke details gegeven, zodat je hem direct herkent. Zo kleuren de grilles goudbrons, waarin ook het sierdeel in het voorscherm en de kofferklepstrip is uitgevoerd. De laser-koplampen lichten geel in plaats van wit op, wanneer de verlichting of het welkomslicht wordt ingeschakeld. Op de grille prijkt een ‘M5 CS’-logo. In lijn met de M2 zijn de motorkap, de frontsplitter, de buitenspiegelkappen, de achterspoiler, de diffuser en de motorafdekking van carbon fibre vervaardigd.
Prijs BMW M5 CS
Met de M5 trekt BMW de CS door. Eerder waren er al een M3 en M4 CS. Momenteel maakt de M2 CS deel uit van de M2-familie. De M5 is het volgende CS-type. Hij is per direct te bestellen. De levering start echter in het voorjaar. Het prijskaartje voor de Nederlandse markt bedraagt 224.523 euro. Een M5 kost momenteel 164.369 euro, als Competition betaal je voor de sportsedan minimaal 173.953 euro. De beschikbaarheid van het topmodel is beperkt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?