BMW M5 CS is iets sterker en veel lichter
Nu het nog kan, lanceert BMW een sterkere en lichtere variant van de M5 met zijn geblazen V8-motor. Is de CS de laatste stuiptrekking van de sportsedan?
De M5 CS mag dan deze maand worden onthuld, in de kraamkamers van BMW wordt druk gewerkt aan de opvolger van BMW’s M5-model. En die nieuweling zal een geëlektrificeerde aandrijflijn krijgen. Er zal keuze komen uit een plug-in hybride-aandrijflijn en een volledig elektrische uitvoering. Natuurlijk ontbreken de specificaties nog, want de volgende generatie 5-Serie laat nog twee jaar op zich wachten. Op de volgende M5 is het nog langer wachten. De sportsedan staat volgens de huidige agenda voor 2023 gepland.
Gelimiteerd, geen limited edition
De komende twee jaar levert BMW de M5 nog met een V8-motor, zoals we van dat model gewend zijn. Het motorblok is er reeds in een configuratie met 600 pk en als Competition perst de krachtbron er liefst 625 pk uit. Daar komt nu een nieuwe optie bij. De Duitsers stellen de CS voor. Het is geen gelimiteerde editie in de vorm van een speciale editie, maar de productievolumes van de M5 CS zullen beperkt zijn door de beschikbaarheid van componenten die het nieuwe topmodel van de 5 Serie zullen kenmerken.
635 pk/750 Nm
Voor de M5 CS volgt BMW het recept als dat het voor de M2 heeft uitgeschreven. De snelle zakensedan is lichter en sterker dan de reeds verkrijgbare M5-uitvoeringen. Hoewel de officiële specificaties door BMW later deze week bekend worden gemaakt, weten we dat het wagengewicht met 70 kg afneemt. De massa ligt nog altijd tegen de twee ton. Om dat gewicht voort te bewegen geeft BMW de achtpitter 10 pk extra ten opzichte van de M5 Competition. De krachtcentrale met 4,4-liter aan slagvolume levert zodoende 635 pk. Het koppel bedraagt 750 Nm. Waartoe de M5 CS in staat is, maakt BMW spoedig bekend.
Specifieke motorkap
Hoe de M5 CS eruit ziet is inmiddels geen geheim, want de foto’s liggen onbedoeld op straat. Daarop is te zien dat de op de M5 Competition, zoals dat bij de M2-familie ook het geval is, gebaseerde CS over een afwijkende grille met goud/bronskleurige afwerking beschikt. Een kleurstelling die ook de sierdelen op het voorscherm kleurt geeft, alsmede de lichtmetalen wielen. De motorkap kent nu luchtopeningen. Enerzijds om warmte van de V8-motor onder de carbon fibre motorkap af te voeren, anderzijds om de druk op de nieuw gekalibreerde vooras te vergroten. Over de as gesproken, BMW monteert carbon-keramische remschijven. De remklauwen zijn voor de CS rood, al kun je ook voor een andere tint kiezen.
Vierzitter
Over de koolstofvezel motorkap ligt een laklaag. Dat gaat niet op voor de buitenspiegelkappen. Binnenin is plek voor vier. De voorste inzittenden beschikken over carbon fibre kuipstoelen, terwijl achterin een bank staat met nadrukkelijk gevormde zitruimtes.
BMW trekt deze week het doek van de M5 CS.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zoveel kost nieuwe Audi S5 ten opzichte van zijn concurrenten
-
Dit is de goedkoopste BMW M3 F80-occasion van Nederland
-
Zweedse sleeper: deze Volvo-occasion is sneller dan je denkt
-
Zweedse sportsedan voor een prikkie: Saab 9-3 Aero XWD
-
Nieuwe BMW M5 PHEV: amper bpm en dus een koopje met 727 pk
-
Opel Insignia OPC-occasion met sterke V6 is nu budget-sportsedan
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?