BMW M5 is 35 jaar, krijgt speciale editie met gouden randje
De BMW M5 kwam 35 jaar geleden voor het eerst uit de fabrieken van BMW rollen. Nu wordt dat heugelijke feit gevierd met een speciale 35 Jahre editie die is afgewerkt met een extra speciaal gouden randje.
35 jaar geleden bedacht BMW dat het een leuk idee was om de 5 Serie wat op te kalefateren. Men nam toen het zes-in-lijn-blok uit de legendarische M1, gaf hem 9 pk meer en lepelde de 286 pk in het vooronder. De heren uit München waren gelukkig iets verstandiger dan de gemiddelde Amerikaanse muscle car-bouwer. Ze gaven het onderstel stuggere vering en plaatsen een ander differentieel tussen de achterwielen van de Fünfer. De eerste M5 was geboren, maar zag er op het eerste oog nog gewoon uit als een normale 5 Serie.
Nu, 35 jaar later, wijkt BMW een beetje af van dat principe. Een M5 is namelijk redelijk simpel te onderscheiden van een gewone 5 Serie. Maar in essentie is het nog steeds een zakenbak met enorm veel vermogen waar ook in veel luxe mee getoerd kan worden. Dat luxe gedeelte wordt met de ‘M5 Edition 35 Jahre’-editie nog iets verder uitgewerkt.
Niets aangepast
Motorisch heeft BMW niets aangepast. Hij wordt nog steeds aangedreven door de 4,4 liter twinturbo V8 die we ook in de M5 Competition terugvinden. Deze is goed voor 625 pk en 750 Nm. daarmee knalt de zakensedan binnen 3,3 seconden naar de 100 km/h en binnen 10,8 seconden naar de 200 km/h.
De echte veranderingen voor deze ‘M5 Edition 35 Jahre’ zitten aan de buitenkant en in het interieur. Daar heeft de M-divisie alles uit de kast getrokken. De auto is afgewerkt in Frozen Dark Grey Metallic dat op een matte lak lijkt door een speciale soort pigment dat gebruikt wordt. Daarnaast rolt hij op nieuwe M lichtmetalen velgen met Y-spaken in Graphite Grey die uniek zijn voor dit model. Daarachter zijn de remklauwen afgewerkt in hoogglans zwart. Mocht dat te onopvallend zijn voor de koper, dan kunnen deze klauwen optioneel goud gekleurd worden.
Goud
Over goud gesproken, dat lijkt het thema te zijn voor deze M5. Het is namelijk ook door het hele interieur terug te vinden. Het dashboard, de deuren en het instrumentenpaneel hebben ‘aluminium carbon structure gold anodized’ elementen. Natuurlijk moet ook BMW laten weten dat het hier niet om een simpele BMW M5 Individual gaat. Daarom zijn de dorpels voorzien van een ‘M5 Edition 35 Jahre’ inscriptie en is er met een laser op de bekerhouders en de middenconsole ‘M5 Edition 35 Jahre 1/350’ gegraveerd.
Deze ultieme BMW M5 is niet voor iedereen. De Duitse autofabrikant maakt er namelijk maar 350 van. Daarbij claimt het merk dat deze ‘M5 Edition 35 Jahre’ een heel speciaal collectors-item is.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8