Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 16 nov 2021
Leestijd: 2 minuten

Deze occasion wil je: BMW M5 Touring met 5.0-liter V10

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een bijzondere superstation, de BMW M5 Touring.

Is het een supercar of is het een gezinsauto? Het fraaie van deze M5: dat is-ie allebei. BMW voorzag de E60-generatie van een 5,0-liter V10. Het resultaat: de meest extreme 5-Serie die ooit gebouwd is.

BMW M5 Touring

In totaal werden er meer dan 20.000 exemplaren van de M5 tussen 2005 en 2010 geproduceerd, maar slechts 1025 auto’s verlieten de fabriek als Touring. Een unieke carrosserievariant, dus.

Hoewel de kenner de bijzondere BMW M5 Touring direct herkent aan de andere roosters en zijschermen, is deze E60 een relatief onopvallende verschijning. Wanneer je het gas intrapt verhult die Duitser zijn ware aard en schreeuwen de tien cilinders het uit tot 8250 toeren per minuut.

10 huilende cilinders

Door de afwezigheid van turbo’s of superchargers klinkt de motor niet alleen heerlijk, maar wordt het vermogen van 507 pk ook op fraaie wijze afgegeven. Zoals Peter Hilhorst in zijn proefrit met de BMW M5 Touring aantoonde, begint de Beierse bolide vanaf 3000 toeren per minuut echt sterk te worden, om bij 6100 toeren alle paarden op vol vermogen te laten rennen. Geniet hieronder mee van het icoon uit München.

Op snelheid, dat is waar de M5 zich het lekkerst voelt. De SMG III-versnellingsbak schakelt houterig en vindt rustig rijden maar niets. Schakel je de meest sportieve stand in, dan verandert het karakter van de versnellingsbak in dat van een ware supercar. Met kurkdroge klappen ramt hij er vanaf de eerste meters versnelling na versnelling in tot een begrensde topsnelheid van 250 kilometer per uur. In de snelste modus sprint de Touring in 4,8 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Overigens was deze M5 er ook met een handbak, maar dergelijke exemplaren zijn lastig te vinden.

Nu het nog kan

Autovisie vond het legendarische kunstwerk op wielen als occasion in Nederland. Het exemplaar heeft 67.188 kilometer ervaring en rijdt sinds 2009 op de openbare weg. Voor de hagelwitte Duitse droom vraagt de verkoper net geen 66 mille. Een hoop geld, maar vergeet niet dat dit een unieke automobiel is. Waar we tegenwoordig niet meer om turbo’s en hulp van elektrokracht heen kunnen, is dit de kans om een heerlijk ongeblazen V10 van BMW te rijden.

BMW-baas: ‘Tesla hoort niet bij het premium segment’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.