BMW M8 krijgt nieuwe instelbare M- en remtechnologie
De nieuwe 8 Serie is nog maar net op de markt, maar iedereen kijkt al reikhalzend uit naar de monsterlijkste van allen: de BMW M8. De Duitse autobouwer geeft ons nu wat extra informatie.
De 8 Serie is helemaal terug van weggeweest. Het topmodel bestaat inmiddels al in cabrio en coupé-versies, maar BMW wil er ook nog een Gran Coupé (vierdeurs) en een M8 van op de markt brengen. Over die eerstgenoemde krijgen we ongetwijfeld later meer informatie, BMW zet nu de spotlight op de M8. Deze heeft namelijk wat nieuwe snufjes waar de veeleisende rijder blij van zal worden.
De autobouwer uit München geeft de BMW M8 voor het eerst een ‘setup’-knop. Daarmee kan de auto vrijwel helemaal naar wens ingesteld worden. Zo kan de standaard vierwielaandrijving veranderd worden in achterwielaandrijving en is in te stellen hoe de motor, remmen, demping en besturing zich gedragen. Deze speciale knop is terug te vinden in de M8 Coupé en de M8 Cabrio.
Rempedaal
Speciale aandacht is nodig voor het remsysteem, want BMW heeft de remactivering, de rembooster en de remcontrolefuncties weten te combineren in één pakket. Daarmee wordt twee kilo bespaart, maar belangrijker is dat de hele remmerij naar hartelust is in te stellen. De eigenaar van de M8 kan zelf bepalen hoe zijn rempedaal aanvoelt, reageert en presteert.
Naast de standaard M-opties, krijgen de Competition-modellen van de M8 ook een Track-modus mee. Deze wordt geactiveerd met door de M-knop ingedrukt te houden. Deze optie zet alle hulpsystemen van de auto uit en geeft de bestuurder totale controle. In deze modus wordt zelfs het audio-systeem volledig uitgeschakeld voor de optimale race-beleving.
Motorisering
Helaas laat BMW nog niets los over de motorisering van de M8 en M8 Competition. Het lijkt erop dat beide auto’s een krachtigere versie van de 4,4-liter twinturbo V8 uit de M850i meekrijgen. Hoeveel paardenkrachten deze eruit zal gooien moeten we nog gaan zien, maar gezien de M5 er al 600 heeft, zal het waarschijnlijk meer dan dat worden (voor de Competition hebben insiders al 625 pk bevestigd). Maar hoewel we eigenlijk nog niets weten over de motor, weten we wel hoeveel hij verbruikt. Deze cijfertjes heeft BMW dan weer wel vrijgegeven: 10,5-10,6 l/100 km voor de BMW M8 Coupé en 10,6-10,8 l/100 km voor de BMW M8 Cabrio.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar