BMW en Mini bereiden zich voor op ‘hard Brexit’
De mogelijke Brexit zorgt voor veel onzekerheid bij autofabrikanten. BMW neemt het zekere voor het onzekere en breidt het aantal aanvoerroutes voor Mini-onderdelen uit met onder meer transportopties via de lucht.
BMW hoopt dat het Verenigd Koninkrijk onderdeel zal blijven uitmaken van de Europese interne markt, maar maakt alvast plannen voor een mogelijke ‘hard Brexit’. Dat is een Brexit waarbij het Verenigd Koninkrijk uit de interne markt stapt en er dus geen vrije handel meer mogelijk is met Europese landen. De invoer van goederen wordt daardoor veel moeilijker.
Mini in Oxford
Mini bouwt in Oxford jaarlijks ruim 200.000 auto’s. De fabrikant is daarbij heel erg afhankelijk van geïmporteerde onderdelen die uit andere BMW-fabrieken in Duitsland komen. “We hebben nu ook aanvoerroutes via de lucht veilig gesteld”, zei BMW-topman Harald Krueger gisteren. Daarmee moet een tijdelijke aanvoerstop door een ‘hard Brexit’ worden voorkomen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?