BMW ontkent interesse in McLaren Automotive
Komt na onder andere Bentley, Rolls-Royce en Mini het eveneens Engelse McLaren in Duitse handen? Volgens een bericht in Automobilwoche staan BMW en Audi op de deur te kloppen.
BMW zou volgens de publicatie interesse hebben in de sportwagenafdeling McLaren Automotive van het in Woking gevestigde bedrijf. Audi daarentegen heeft zijn zinnen gezet op de Formule 1-divisie. Het bericht wordt de wereld in geholpen door niet nader genoemde bronnen. Naar verluidt zou BMW volgende maand een ontmoeting hebben met het investeringsfonds Mumtalakat, dat een belangrijk deel van McLaren in handen heeft. “Fout”, zo laat de woordvoerder van BMW weten. Meer wordt er niet over gezegd.
Audi wil F1
En Audi? Dat ontkent het niet. Tegenover het persbureau Reuters liet de autofabrikant weten dat het openstaat voor een samenwerking. Naar verluidt wil de Volkswagen-dochter de racestal van McLaren. Het moet Audi’s weg naar de Formule 1 vormen.
Eerdere samenwerking
Voor McLaren is BMW geen onbekende. De twee werkten eerder samen aan de aandrijfijn van de F1-sportwagen, die in de jaren negentig werd gebouwd. Een deelname van Mercedes-Benz in McLaren verstoorde de relatie tussen BMW en McLaren, waarna de beoogde productiecyclus van 300 stuks van de F1 werd beperkt tot slechts 100 klantenauto’s en het project ten einde kwam. Een dergelijke samenwerking zou nu ook kunnen, aangezien BMW een pracht van een V8-motor heeft die voldoet aan de volgende emissie-eisen.
Daarnaast hebben de Duitsers een krachtige elektrische aandrijflijn in ontwikkeling, die het voor de M5 gaat introduceren. De sportwagens van McLaren kannibaliseren niet met de producten uit München. Er komt weliswaar een M-sportwagen aan, maar de Duitsers kiezen voor een andere route, zo zijn de hints vanuit het Zuid-Duitse hoofdkantoor. Dat BMW McLaren gaat gebruiken als reactie op de intense samenwerking tussen Mercedes-Benz en Aston-Martin, is onzin.
Keihard geraakt
McLaren werd door de coronacrisis vorig jaar keihard geraakt. Het Formule 1-seizoen werd later dan gepland gestart, waardoor er minder inkomsten waren. Daarnaast moest de fabriek van de Engelse overheid tijdelijk dicht en werden klantenorders voor de sportwagens uitgesteld. De verkoop van de straatauto’s daalde met 64% tot 1659 eenheden. Het bedrijf schrapte een kwart van zijn personeel en kon overleven door het binnenhalen van nieuwe geldschieters. Steun van het Chinese Geely zou het bedrijf hebben afgeslagen.
Opgestapt
Vorige maand stapte Mike Flewitt op. Het vertrek van de topman van McLaren Automotive kwam onverwacht. Onder supervisie van Flewitt groeide de in 2011 gestarte productie van straatauto’s in sneltreinvaart, maar Flewitt kreeg ook het verwijt te veel modellen, speciale edities en types uit te brengen. Het allernieuwste model, de plug-in hybride Artura, komt met vertraging op de markt. Enerzijds door de naweeën van de coronacrisis, anderzijds door kwaliteitsproblemen.
Video McLaren
Zo kwam de McLaren F1 met BMW-motor tot stand
Dit was de weg naar McLarens Le Mans 1995-overwinning
Waarom McLaren niet alle exemplaren van de 620R kon bouwen
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto