Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 3 feb 2021
Leestijd: 2 minuten

BMW reageert op kritiek op huidige designtaal

Bijna twintig jaar geleden lag de ontwerpafdeling van BMW zwaar onder vuur toen het merk met de toenmalige 7 Serie en 6 Serie een nieuwe designtaal introduceerde. Met de huidige 4 Serie, M3 en M4, alsmede de X7 en iX zorgen de ontwerpen van de Duitse autobouwer weer voor felle discussies. Hoe reageren de ontwerpers er op?

Het Engelse autoblad AutoExpress legde de kritiek op de allernieuwste modellen aan de designbonzen voor. Hoe reageren zij op de commentaren die soms heel ‘brutaal’ zijn? “Voor sommige klanten moet je opvallen als je ze wilt bereiken”, legt BMW’s hoofddesigner Domagoj Dukec aan AutoExpress uit. “Je kunt geen ontwerp maken dat iedereen leuk vindt. Als je in deze branche zit, weet je hoe het is qua design. Elke dag praat je met mensen binnen en buiten het bedrijf en iedereen heeft een mening en een andere smaak. Als je iets wilt creëren dat echt opvalt, moet het onderscheidend en dus anders zijn.”

BMW 4 Serie Coupé
BMW M440i xDrive

Evaluatieprocessen

Volgens AutoExpress is Dukec niet verrast door de reacties op de ontwerptaal van BMW. Hij stelt de reacties niet te negeren, maar de kritieken van de BMW-fans en -klanten mee te nemen in de evaluatieprocessen van de ontwerpafdeling. Zijn baas Adrian van Hooydonk, als Senior Vice President Design verantwoordelijk voor de designs van de BMW Groep met merken Mini, Rolls-Royce en BMW, vult aan: “Social media, we houden ervan en haten het om dezelfde redenen, omdat het direct en snel is, en het kan brutaal zijn. We nemen de reacties op dezelfde manier mee als tijdens clinics met klanten. We hebben ze ingebouwd in het ontwerpproces.”

Hollandse BMW-helden: Frank van Meel Adrian van Hooydonk en Jos van As
Adrian van Hooydonk (m)

Brutaal en niet prettig

Van Hooydonk: “Ik ga nooit naar designclinics omdat opmerkingen brutaal en niet prettig kunnen zijn. Ik wacht altijd de laatste evaluatie van feedback wereldwijd af. Dat doen we ook met social media. We kijken en analyseren de data, waar komen ze vandaan? Is het geliefd? Van welke verkoopmarkt is het afkomstig? Sociale media worden ook geanalyseerd, maar we weten niet of er echte BMW-klanten achter die opmerkingen zitten. We weten wel dat het echte stemmen zijn, dus moeten we er wel naar luisteren.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.