BMW wil overgang naar elektrisch bekostigen met verdubbeling verkoop SUV’s
De overgang naar elektrische aandrijving kost autofabrikanten flink wat geld. Bij BMW weten ze hoe ze aan dat geld moeten komen: door de verkoop van de grotere modellen te verdubbelen.
SUV’s zijn hot op dit moment. Fabrikanten verkopen ze aan de lopende band en spelen op de groeiende vraag in met nog meer grote auto’s. Maar er zit ook een nadeel aan die kolossen: ze verbruiken meer en stoten daardoor ook meer CO2 uit. Iets wat niet gewenst is gezien de strenger wordende milieu-eisen. Voor autofabrikanten ligt de oplossing in het overstappen naar SUV’s met elektrische aandrijving, maar die overstap kost een hoop geld. Dat merken ze ook bij BMW. Die fabrikant wil daarom nog even dankbaar gebruikmaken van de grote vraag naar grote modellen. De Duitsers zijn voornemens om volgend jaar de verkoop van hun topmodellen te verdubbelen. Met de winst die ze daarmee maken kunnen ze de overstap naar elektrisch bekostigen.
12 miljard
De overstap naar elektrische auto’s gaat nog niet heel erg soepel bij de Münchenaren. Het heeft voormalig CEO Harald Krueger de kop gekost, en het merk is op dit moment bezig met een poging om 12 miljard te bezuinigen. De plannen blijven onverminderd ambitieus: BMW wil voor 2023 25 geëlektrificeerde voertuigen in het aanbod hebben. Meer dan de helft daarvan zou volledig elektrisch moeten zijn. Een van de modellen in dat offensief is de BMW iNext (iX5).
Om dat offensief mogelijk te maken wil de Beierse autofabrikant volgend jaar tussen de 135.000 en 145.000 7 Series, 8 Series en X7’s leveren. Vorig jaar waren dat er nog 65.000. En hoewel autofabrikanten te maken hebben met een teruglopende economie, en daardoor ook een slechtere verkoop, denkt Nicolas Peter, BMW’s Chief Financial Officer, dat juist de premiummarkt hier geen last van zal hebben. “We willen de aankomende jaren groeien en zijn ervan overtuigd dat het premium segment elk ander segment zal overtreffen. En wij zullen die markt ook overtreffen.” Als het plannetje werkt, dan kan BMW rekenen op een winstmarge van 8 tot 10 procent.
Mini
De focus op grotere, luxere auto’s betekent overigens niet dat BMW de kleinere stadsauto’s links laat liggen. Mini blijft belangrijk voor het bedrijf, terwijl de marges op de kleinere auto’s veel lager liggen. “Mini is een strategisch onderdeel van BMW”, aldus Peter. Het merk is volgens hem belangrijk omdat BMW zo relevant blijft onder de stedelijke mensen die op zoek zijn naar kleinere voertuigen.
Maar ook Mini brengt zo zijn eigen problemen met zich mee. De mogelijkheid van een harde Brexit kan er zomaar voor zorgen dat de modellen duurder worden. Mochten er handelstarieven ingesteld worden na een Brexit, dan zal BMW die kosten grotendeels doorberekenen naar de klant. Maar zo ver is het nog niet. “Het is nog te vroeg om het over dergelijke stappen te hebben. We moeten eerst maar eens zien hoe de vraag naar de auto’s ontwikkelt”, aldus Peter tegenover Reuters.