BMW X1 (2022) heeft weg naar buiten gevonden
Kijk eens wat we hier hebben. Het is de BMW X1, voorzien van de nodige camouflage. Het is de bedoeling dat de compacte SUV uit de BMW-stal over iets meer dan twee jaar op de markt komt.
Alweer vijf jaar geleden presenteerde BMW de huidige X1. Hij verving de eerste generatie die in 2008 het productgamma van de Duitse autobouwer verrijkte. De eerste X1 had er toen een carrière van zeven jaar opzitten en voor de bestaande BMW X1 wordt eenzelfde levenscyclus verwacht. Om die zeven jaar te voltooien, onderging de compacte SUV afgelopen jaar een milde facelift.
Weggehaald bij VDL NedCar
De volgende BMW X1 staat voor 2022 gepland. Het was de bedoeling dat de bouw van het model in de VDL Nedcar-fabriek in het Limburgse Born van de band zou rollen, maar het Duitse concern ziet daar van af. Ondanks dat de contracten al waren getekend, neemt BMW zelf de X1 in productie. Het bedrijf heeft voldoende capaciteit beschikbaar, zo stelt het, om de X1 zelf te maken. De huidige versie wordt ook in Born vervaardigd, al rollen er ook exemplaren in de BMW-fabrieken van de band.
Van cross-over naar SUV
De nieuwe X1 blijft trouw aan het concept dat BMW met de tweede editie introduceerde. Toen stapte de autobouwer over van een crossover op een SUV. De tweede editie werd dan ook in een andere tijd ontwikkeld dan zijn voorganger. SUV’s waren in 2015 maatschappelijk geaccepteerd, terwijl dat tijdens de ontwikkeling van de originele BMW X1 anders was. Toen stonden SUV’s in een kwaaddaglicht vanwege hun vorm, hun gewicht en brandstofverbruik.
Konvooi
BMW trekt de ontwerplijn van de bestaande X1 door en voegt daar weer grotere grilles aan toe. Zo groot als op de imposante X7 worden ze niet, maar klein zijn ze niet bepaald. Dat blijkt ook uit bijgaande foto’s. Autovisie-lezer Arjan kwam de BMW X1 tijdens een rit door de Alpen en Dolomieten tegen. De nieuwe SUV maakte deel uit van een konvooi testvoertuigen, die de komende jaren op de markt verschijnen. Arjan merkt op dat enkele auto’s in een afrondende fase zitten, anderen zijn pas net op de openbare weg te vinden. In het geval van de BMW X1 is het definitieve carrosserie-ontwerp gecamoufleerd met een speciale folie. Ook een deel van de lichtunits vóór en achter zijn afgeplakt om het definitieve ontwerp nog geheim te houden.
Ook als BMW iX1
Onder de camouflage van de nieuwe X1, die de codenaam U11 draagt, schuilt een aangepast platform. In de basis is de bodemsectie voorwielaangedreven, maar vierwielaandrijving behoort tot de mogelijkheden. In vergelijking met de bestaande architectuur is een sectie aangepast om zo een elektropakket te kunnen herbergen. De volgende X1 komt niet alleen met geëlektrificeerde benzinemotoren – inclusief een stekkerversie -, maar er verschijnt ook een volledig elektrisch aangedreven model, de iX1. Het is de bedoeling dat de X1 debuteert met verbrandingsmotoren, later verschijnt een elektroversie. Over de aandrijflijn van de elektrische iX1 is nog niet bekend.
Wanneer BMW de X1 precies voorstelt, is niet bekend. De levering van de in Duitsland te bouwen X1 start in 2022.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken