BMW X1 verruilt cross-overlooks voor SUV-design
Zes jaar na de lancering van de eerste generatie maakt BMW zich op voor de tweede editie van de X1. Maar de Duitsers brengen de X1 niet in zomaar een nieuw jasje. Hij is compleet nieuw, staat op een fonkelnieuw platform, krijgt voorwielaandrijving, wordt aangedreven door drié- en viercilinder motoren en verruilt zijn cross-overlooks voor het SUV-concept.
Hij lijkt forser, maar is slechts 2 cm breder en 5 cm hoger dan de vorige editie. De lengte neemt zelfs met dik 5 cm af. Door de nieuwe afmetingen oogt de X1 als een echte SUV en ziet hij er binnen de X-familie niet langer als een bastaardzoon uit. Ditmaal zijn er wel degelijk overeenkomsten met de X3 en X5. Maar anders dan zijn grotere broers staat de X1 op het nieuwe UKL-platform. Dat betekent dat de SUV in de basis over voorwielaandrijving (sDrive) beschikt en optioneel vierwielaangedreven (xDrive) is. De 2 Active Tourer en 2 Gran Tourer beschikken al over de bodemarchitectuur, net als de Mini. Voor de aandrijving zorgen dezelfde motoren als in genoemde bloedbroeders, dus drie- en viercilinders van 116 tot 231 pk met cilinderinhouden van 1,5 tot 2,0 liter.
“De BMW X1 heeft niet zomaar een nieuw jasje. Hij is compleet nieuw, heeft voorwielaandrijving en staat op een fonkelnieuw platform”
De X1 oogt groter dan zijn voorganger, ondanks dat de wagenlengte is gereduceerd. Het interieur zou in ieder geval ruimer zijn dan in het bestaande model, zo geeft de fabrikant op. In vergelijking met het origineel staan de stoelen een stukje hoger, wat mogelijk was door de hogere daklijn. De tweede zitrij bestaat desgewenst uit een verschuifbare achterbank, zodat de beenruimte met 13 cm kan worden vergroot of juist voor meer bagageruimte kan worden gekozen. BMW geeft een minimum laadvolume van 505 liter op, wat 85 liter meer is dan in het voorgaande type. Met twee zitplaatsen in stelling is er 1.550 liter voorhanden.
De compleet nieuwe X1 verschijnt in oktober op de Nederlandse markt. Bij de verkoopstart bestaat het leveringsprogramma uit de uitrustingsniveaus Essential, Sport Line, xLine en M Sport en de motorversies sDrive20i, xDrive20i, xDrive25i, xDrive18d, xDrive20d en xDrive25d. Een maand later volgen de driepits sDrive16i en sDrive16d. De prijzen worden later bekend gemaakt.
BMW X1Benzine | xDrive25i | xDrive20i | sDrive20i |
Motor | viercilinder-in-lijn benzinemotor, TwinScroll turbo | <- | <- |
Cilinderinhoud | 1.998 cc | <- | <- |
Max. vermogen | 231 pk | 192 pk | 192 pk |
Max. koppel | 350 Nm | 280 Nm | 280 Nm |
Acceleratie 0–100 km/h |
6,5 s | 7,4 s | 7,7 s |
Topsnelheid | 235 km/h | 223 km/h | 225 km/h |
Gemiddeld brandstofverbruik | 6,4 l/100 km | 6,3 l/100 km | 5,9 l/100 km |
CO-emissie | 149 g/km | 146 g/km | 136 g/km |
Gegevens sDrive16i nog niet bekend |
BMW X1Diesel | xDrive25d | xDrive20d | sDrive18d |
Motor | viercilinder-in-lijn dieselmotor, turbo | <- | <- |
Cilinderinhoud | 1.995 cc | <- | <- |
Max. vermogen | 231 pk | 190 pk | 150 pk |
Max. koppel | 450 Nm | 400 Nm | 330 Nm |
Acceleratie 0–100 km/h |
6,6 s | 7,6 s | 9,2 s |
Topsnelheid | 235 km/h | 219 km/h | 205 km/h |
Gemiddeld brandstofverbruik |
5,0 l/100 km | 4,9 l/100 km | 4,1 l/100 km |
CO-emissie | 132 g/km | 128 g/km | 109 g/km |
Gegevens sDrive16d nog niet bekend |
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar