BMW X5 Protection VR6 is kogelwerend en explosieproof
Speciaal voor staatslieden in gevaarlijke landen (en diens tegenpolen) die wel wat extra veiligheid in hun auto kunnen gebruiken, komt de BMW X5 Protection VR6 op de markt. De extra veilige, kogelwerende versie van de X5.
Hooggeplaatste volksvertegenwoordigers in risicogebieden als Rusland, Zuid-Amerika en Afrika hebben iets hogere eisen aan hun BMW X5 dan dat wij dat hebben. De heren aldaar zijn nog wel eens doelwit van aanslagen en willen graag levend uitkomen. Maar de reguliere BMW X5 garandeert niet bepaald hoge overlevingskansen. De BMW X5 Protection VR6, met zijn bepantsering, doet dat wel.
AK47
De speciaal geprepareerde SAV (Sports Activity Vehicle) geeft inzittenden namelijk bescherming tot en met de VR6-standaard. Dat zegt u waarschijnlijk niet veel, maar gelukkig geeft BMW voorbeelden. Zo kan de X5 kogels met kaliber 7.62 × 39 FeC of 7.62 × 39 SC weerstaan. Met andere woorden: de kogels die een AK47 afvuurt komen niet door de huid van de auto. Ook doet 15 kilogram aan TNT dat op een afstand van vier meter explodeert de auto niets. En handgranaten die per ongeluk onder de auto rollen doen ook niet veel dankzij de bepantsering in de vloer en de speciale versterkte run-flat banden. Beveiliging voor aanvallen vanaf boven is vreemd genoeg optioneel.
BMW laat met trots weten dat het lastig is om de X5 Protection VR6 van binnen en van buiten te herkennen. Dit komt doordat de auto vanaf het begin ontwikkeld is met de extra bescherming in gedachte. De 3,3 centimeter dikke ramen, extra kogelwerende platen achter de achterbank en in de deuren, alsook de motorbescherming worden specifiek voor de SAV gemaakt. Hierdoor kunnen ze dus ook erg goed uit het zicht weggewerkt worden.
Verbruik
BMW biedt alleen de sterkste niet-M versie van de 4,4 liter V8 aan voor de bepantserde X5. Deze is goed voor 530 pk en 750 Nm. Helaas laat de Duitse autofabrikant dan weer niet weten hoeveel het gewicht van de X5 (standaard 2.225 kg) toeneemt na het plaatsen van de extra beschermende opties. Wel is duidelijk dat de extra kilo’s niet heel veel impact hebben op de prestaties. Een sprint van 0-100 km/h gaat binnen 5,9 seconden (was 4,9 seconden). De maximale snelheid is gelimiteerd op 210 kilometer per uur (was 250 km/h). Het verbruik neemt wel aanzienlijk toe van 10,5 liter per 100 kilometer naar 13 liter per 100 kilometer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce