Dennis Wilman
Dennis Wilman Nieuws 3 jul 2019
Leestijd: 3 minuten

BMW X6: nu officieel met V8 en 530 pk

Gisteren lekte de nieuwe BMW X6 al het internet op met een paar fotootjes. Snel daar achteraan komt BMW met de lancering van de sportief ogende kolos.

BMW X6

Gisteren werden we verrast door een paar gelekte foto’s van de nieuwe BMW X6. Toen was het nog gissen wanneer BMW met de officiële aankondiging zou komen, maar gelukkig hoefden we daar niet lang op te wachten. Deze bleek voor enkele uren later gepland te staan. Dat houdt in dat we nu dus alle benodigde informatie hebben over de SAC (Sports Activity Coupé), zoals BMW hem noemt.

Cijfers

Laten we beginnen met de weelde aan cijfers die BMW deelt. De X6 is in totaal 26 mm langer (4.935 mm), 15 mm breder (2.004 mm) en 6 mm lager (1.696 mm) dan zijn voorganger. Binnen die dimensies is de wielbasis met 42 mm tot 2.975 mm toegenomen. Aan de binnenkant van de auto is ruimte voor 4 tot 5 mensen en 580 liter bagage. Als er maar twee mensen voorin plaatsnemen, kan de achterbank in 40:20:40-verdeling neergeklapt worden en groeit de bagageruimte tot 1.530 liter.

Motorisering

Belangrijker is natuurlijk de motorisering. BMW geeft Nederlanders de keuze uit vier verschillende blokken. Deze zijn opgedeeld in twee diesels en twee benzineverbranders. Het topmodel, de X6 M50i, heeft, zoals verwacht, de 4,4 liter V8 met twee turbo’s uit de M850i. Deze is goed voor 530 pk en 750 Nm. Alternatief kan er gekozen worden voor de BMW X6 xDrive40i. Deze heeft een drieliter zes-in-lijn met 340 pk en 447 Nm. Beide zijn gelimiteerd op 209 km/h wanneer ze rollen op all-season banden. Als er goed rubber onder geplaatst wordt, kan de X6 met maximaal 250 km/h over de Autobahn knallen.

BMW X6

Dieselaars hebben keuze uit de M50d en de xDrive30d. De eerstgenoemde heeft een drieliter zes-in-lijn met liefst vier turbo’s. Daarmee produceert hij 400 pk en 760 Nm. De xDrive30d heeft ook een drieliter zes-in-lijn, maar haalt er door de plaatsing van minder turbo’s wat minder vermogen uit. De cijfers blijven in dit geval steken op 265 pk en 620 Nm.

Bekerhouders

Gisteren hadden we het al over de aanpassingen aan het uiterlijk, maar nu weten we ook wat meer over het interieur. Daar vinden we een overdaad aan luxe met kristallen elementen en aankleding met delen van glas. Ook is er een Bowers & Wilkins-surroundset leverbaar die bestaat uit 20 speakers. Voor extra comfort kunnen de stoelen uitgerust worden met een massagefunctie en zijn er optioneel koelende en verwarmende bekerhouders te bestellen.

ADAS

Ook de ADAS worden niet vergeten in deze SAC. De BMW X6 krijgt standaard cruise-control en noodremfuncties mee. Dit kan worden uitgebreid met BMW’s Driving Assistant Professional. Daardoor kan de auto zijn baan en afstand tot de voorligger behouden. In het geval van files kan hij zelfs helemaal zelf optrekken, stoppen en sturen.

Om het sportieve uiterlijk van de auto ook terug te laten komen in zijn rijgedrag kan men kiezen om adaptieve luchtvering te laten monteren. Deze kan de X6 80 mm hoger laten rollen als de bestuurder ermee offroad gaat. Aan de andere kant helpt de Dynamic Damper Control met het tegengaan van het overhellen van de auto in bochten. Daardoor voelt hij aanzienlijk strakker in zijn stuurgedrag dan normaal.

Opwachting

De nieuwe BMW X6 wordt geproduceerd in de Verenigde Staten, in de fabriek in Spartanburg. De auto maakt begin december 2019 zijn opwachting in de Nederlandse showrooms. Prijzen weten we helaas nog niet. Daar zal BMW later dit jaar mee over de brug komen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.