BMW Z1: Niet voor dames in rokjes
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2FBMW-Z1-3-e1437723896402.jpg)
De BMW Z1 van Lex Roep (58) is een nekkendraaier. Voorbijgangers zien in de radicale roadster niet alleen een gloednieuw model, maar vragen zich ook af wat Roep toch met de deuren heeft gedaan. Is hij ze soms vergeten?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2FBMW-Z1-2-e1437723904508.jpg)
“De deuren van de BMW Z1 wekken bij veel mensen verbazing. Ze zwaaien niet open zoals bij een ‘gewone’ auto, maar zakken na een druk op een knop naar beneden. Het leuke daarvan is dat je de Z1 met open portieren mag rijden. Dat is heerlijk tot een snelheid van 80 km/h, maar daarboven waai je zowat uit de cockpit. In- en uitstappen is door de forse dorpel vrij lastig, maar daar ontwikkel je al snel een handigheid voor. Dames in rokjes daarentegen stappen liever niet in een Z1.
Onder het exotische uiterlijk van de BMW gaat overigens vrij gewone techniek schuil. Een groot deel van de onderdelen is afkomstig van de 3 Serie uit de jaren tachtig, ook de 2,5 liter zescilinder-in-lijn. Een historische motor is dat: sterk, soepel en met een zijdezachte loop. De BMW-krachtbron maakt rijden in de Z1 een ware belevenis. Helemaal in combinatie met het heerlijke stuurgedrag van de auto.
Sowieso ben ik een BMW-liefhebber. Toen ik begin twintig was, werkte een vriend van mij bij een dealer van het merk. Door hem was de eerste auto die ik kocht een BMW 2002 tii en daarna heb ik iedere generatie 5 Serie gehad op de laatste na. De Z1 heb ik sinds 2012. Ik was eind jaren tachtig bij de introductie van het model in Den Haag en vond hem echt ontzettend gaaf. Helaas was hij met een nieuwprijs van 150.000 gulden toen nog totaal onbereikbaar.
BMW heeft slechts achtduizend exemplaren van de Z1 gebouwd, waarvan er nu zo’n tweehonderd in ons land zijn. De ontwerper van de auto is de Nederlander Harm Lagaay, die vooral bekend is van zijn werk bij Porsche. Hij heeft met de BMW een uitstekende klus geklaard, want de positieve reacties van medeweggebruikers spreken boekdelen. Als ik onderweg ben, wordt er vaak aan me gevraagd of de Z1 een nieuwe auto is. En dat voor een meer dan vijfentwintig jaar oude klassieker…”
Eigenaar: Lex Roep (58)
Beroep: Duty manager
Auto: BMW Z1
Bouwjaar: 1989
Geschatte waarde: € 25.000 – € 30.000
Gemaakt: 1989 – 1991
Motor: 2,5 liter zescilinder-in-lijn benzinemotor, 170 pk
Topsnelheid: 225 km/h
Toekomstplannen: “De BMW Z1 gaat zeker niet weg. Het is mijn hobbyauto en ik hoop er nog veel zonnige dagen van te genieten.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2FBMW-Z1-1-e1437723936179.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had