Dennis Wilman
Dennis Wilman Nieuws 7 jun 2019
Leestijd: 2 minuten

‘BMW Z4 komt niet met hardtop’

BMW introduceerde de BMW Z4 met een opvouwbaar dak van stof en daar komt geen andere variant bij. Een hardtop staat niet in de planning volgens ontwerper Calvin Luk.

BMW Z4

De BMW Z4 en de nieuwe Toyota Supra staan op dezelfde basis en, laten we eerlijk zijn, lijken wel erg veel op elkaar. Maar de Japanners introduceerden de Supra met een vast dak en spelen nu met het idee om daarnaast ook een dakloze versie te introduceren. BMW is wat stugger daarin. De Duitsers kozen voor een stoffen dak om een reden en daarom wordt niet vanaf geweken. Er komt dus geen hardtop. Dit terwijl voorgaande BMW Z4‘s wel een verwijderbaar dak van metaal meekregen.

BMW Z4 met hardtop

Soft-top

Dat is als we Calvin Luk, Design Leader van de BMW Z4, mogen geloven. Hij vertelt dat de Z4 vanaf het begin is ontworpen als een soft-top. Het idee hierbij was dat het gewicht zou besparen en dat de auto daardoor beter zou presteren. Daarom is er dus ook nooit een ander design getekend.

Het idee voor de soft-top kwam volgens hem dan ook niet van de ontwerpers, maar van de ingenieurs. Uiteindelijk zit het stoffen dak nog steeds vol met metalen panelen. Dit om ervoor te zorgen dat de auto er goed uitziet als het dak dicht zit. Dus in hoeverre het argument van gewichtsbesparing nog opgaat is niet helemaal duidelijk.

Design

Luk had ook een kleine ruzie met de bazen bij BMW. Zij waren niet geamuseerd toen zij erachter kwamen dat de nieren van de BMW Z4 niet met de normale stijlen, maar met een rooster ontworpen waren. Het kostte maar liefst 18 maanden om deze design feature door de keuring te krijgen. Het design mocht volgens de hoge heren afwijken omdat het om een speciale auto gaat die voor een specifieke markt is bedoeld.

BMW Z4

BMW liet eerder weten dat er geen plannen zijn voor een BMW Z4 M. En hoewel de geruchten rondom de auto blijven zoemen, bevestigt Luk dat hij nog niet bezig is geweest met het ontwerpen van de M-versie. Die Z4 M kunnen we dus blijkbaar echt vergeten. Gelukkig heeft Duitse tuner Manhart een alternatief.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.