Moneymakers: in welke auto’s moet je nu investeren?
Het is een terugkerend onderwerp bij autoliefhebbers: welke (klassieke) auto heeft potentie om nog fors in waarde te stijgen? Ofwel wat moet je nu aanschaffen?
Die discussie laait uiteraard steeds op omdat gekende klassiekers van Ferrari en Lamborghini maar records blijven breken op internationale veilingen. Daarbij zitten eigenaren die zo’n auto destijds voor de geldende marktwaarde hebben gekocht en nu een flinke winst kunnen opstrijken. Daar koop je in beginsel geen klassieker voor, de drijfveer moet natuurlijk passie zijn. Maar wie droomt er nu niet van een financiële klapper te maken met een auto waarvan je eerst plezier hebt gehad? De aloude vraag blijft dan wel: wat moet je nu kopen? En dan vooral auto’s die nu absoluut op de bodem van hun waarde zitten. We doen wat voorzetten maar vernemen graag jullie suggesties.
“Wie droomt er nu niet van een financiële klapper te maken met een auto waarvan je eerst plezier hebt gehad?”
1. BMW Z3 Coupé
Met de Z3 bracht BMW weer een echte roadster op de markt. De coupé-versie wist niet iedereen te bekoren en werd daardoor in veel kleinere aantallen gebouwd. Dat is alvast een ingredient voor toekomstig klassieker potentieel.
2. Honda S2000
Prachtige techniek, uitstekende rijeigenschappen en gebouwd voor echte liefhebbers. Dat moet toch een klassieker worden?
3. Porsche 996
Alle Porsche 911-modellen zijn inmiddels duur tot heel duur, behalve de generatie 996. De eerste volledig nieuwe 911 sinds het bestaan en bovendien voorzien van een nieuwe boxermotor met water- in plaats van luchtkoeling. De reputatie van deze modelreeks is niet best wat nu de prijzen nog drukt. Maar dat zal uiteindelijk toch ook wel overgaan?
4. Saab 900 Cabriolet
De cabriolet op basis van de oer-900 roept bij velen nog warme gevoelens op. De laatste echte Saab voordat GM zich ermee ging bemoeien? Hoe dan ook, een mooie cabriolet in goede staat moet toch haast wel een liefhebbersauto worden?
5. BMW 2000CS
Grote BMW coupés hebben het in hun nadagen vaak moeilijk totdat het foute imago eraf is en liefhebbers de mooie exemplaren veilig stellen. Dat geldt ook voor de CS-modellen uit de jaren ’70 met de zescilinder in het vooronder. Gek genoeg profiteert diens voorganger, de 2000CS daar nog niet van mee. Dat moet toch slechts een kwestie van tijd zijn?
6. Subaru Impreza 555
Straatversies van rallyhelden worden doorgaans ook dure klassiekers, dat moet op termijn dus ook gebeuren met de eerste Impreza 555. Maar vind daar maar eens een mooi origineel exemplaar van. Start de zoektocht!