Bouwde Jaguar deze XJS Restomod met 660 pk zelf maar
Jaguar kiest voor een nieuwe strategie en gaat vanaf 2026 alleen nog maar EV’s verkopen. Toch is er een sprankje hoop voor de liefhebbers van klassieke Jaguars met een benzinemotor.
De Britse Restomodbouwer TWR Performance heeft de Jaguar XJS onderhanden genomen en bouwde deze om tot TWR Supercat, als ode aan de roemrijke gedeelde geschiedenis van TWR en Jaguar. Is deze Restomod in staat om omarmt te worden door het traditionele Jaguar-publiek nu het bedrijf een nieuwe koers vaart?
Koerswijziging Jaguar
Het Engelse bedrijf kondigde onlangs aan dat het vanaf begin 2025 stopt met de productie van de haar laatste benzineauto, de Jaguar F-Pace, en alleen nog maar elektrische auto’s gaat verkopen. Ook werd het iconische logo aangepast om beter te passen binnen de strategie. De eerste nieuwe elektrische auto’s van Jaguar komen echter pas in de zomer van 2026 op de markt. Dit betekent dat Jaguar een lange tijd moet overbruggen zonder de verkoop van nieuwe auto’s.
TWR onthult Supercat
Nu Jaguar zelf vooral naar de toekomst kijkt, wil TWR Performance juist de nostalgie en het roemrijke verleden van Jaguar benadrukken. De TWR Supercat is de eerste creatie van het piepjonge bedrijf met toch een rijke historie. De donor auto van de Supercat is een Jaguar XJS. Hier blijft echter weinig van over. De compleet vernieuwde carrosserie van de Supercat is volledig gemaakt van koolstofvezel en weegt 1.605 kilogram.
Hierdoor is de auto al 10 procent lichter dan het origineel. Daarnaast zijn carbon keramische remschijven een optie. De uitlaat is verplaatst naar de zijkanten om ruimte te maken voor een enorme diffuser. Waar je nog met vier man in de XJS kon zitten, is er in de Supercat nog maar plek voor twee personen.
Grote verschillen met Jaguar XJS
Ook motorisch is er een hele hoop veranderd. De originele 5,3-liter V12 van de XJS is vergroot tot 5,6 liter en is voorzien van een supercharger. In plaats van de originele 290 pk levert het blok nu een verbazingwekkend vermogen van 669 pk.
De drietraps automaat is vervangen door een handgeschakelde zesbak. Daarnaast is hij voorzien van een sperdifferentieel op de achteras. Door al deze ingrepen heeft de Supercat een prijskaartje van maar liefst 280.000 euro. De productie wordt beperkt tot 88 stuks.
Historie TWR
TWR Performance moet niet worden verward met TWR (Tom Walkinshaw Racing), al is er wel een duidelijke link. TWR Performance is in 2020 opgezet door de zoon van Tom Walkinshaw. Hij wil met het bedrijf de nalatenschap van het raceteam van zijn vader voortzetten. TWR werd in 1976 opgericht door de Engelse touring car coureur Tom Wilkinshaw.
Het raceteam was tot het faillissement in 2002 actief in allerlei raceklassen zoals de BTCC, ETCC, en WSCC. Voor de deelname aan deze kampioenschappen gebruikte het team vaak Jaguars als basisauto. Na verloop van tijd kreeg het bedrijf opdracht om enkele straat legale Jaguars te bouwen. Zo ontstond TWR-Sport, wat later Jaguar sport werd. Deze tak is verantwoordelijk geweest voor het ontwerpen van iconische supercars zoals de Jaguar XJR-15 en XJ220.
Lees ook:
Ook interessant
-
Renault heeft smaak te pakken en toont waanzinnige R17-restomod
-
Toyota brengt legendarisch model terug
-
Onbekende Volkswagen-occasion duikt ineens op in Nederland
-
Kruising met onverharde weg: dit is wie er voorrang moet verlenen
-
Verkopen occasions flink in de plus, zoveel zijn er dit jaar verkocht
-
BMW op het juiste pad? Zo gaat nieuwe iX3 eruitzien
-
Nieuwe heup voor de Volvo XC90: kan hij er nu weer tegenaan?
-
Deze betaalbare occasions zijn zeer capabele offroaders
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo