BP23-kopers krijgen alvast presentje van McLaren
De opvolger van de McLaren F1 wordt pas volgend jaar geïntroduceerd. Buiten McLaren weet nog niemand hoe het model heet of eruitziet, maar toch zijn alle 106 te bouwen exemplaren al verkocht. En de gelukkige klanten krijgen deze week een bijzonder cadeautje thuisgestuurd.
McLaren noemt de sculptuur ‘Speed Form’. Het kunstwerk laat het interieur zien van de BP23, zoals de codenaam van de aankomende hypercar luidt. En inderdaad, net als de roemruchtige McLaren F1 biedt ook zijn nakomeling plaats aan drie personen. De bestuurder zit in het midden en de passagiers op twee stoelen daar schuin achter.
Met de hand gepolijst
Volgens McLaren duurt het zo’n 100 uur om een Speed Form-sculptuur te maken. Daarvan zijn alleen al 30 uur nodig voor het met de hand polijsten ervan. Het kunststuk weegt 3,6 kilogram en is 40 centimeter lang, 20 centimeter breed en 8 centimeter hoog. Het is niet te koop. Alleen de 106 kopers van een BP23 krijgen er een.
Top van 391 km/h
Waarom blijft de oplage van de opper-McLaren beperkt tot 106 stuks? Omdat er tussen 1992 en 1998 ook zoveel exemplaren van de F1 werden gebouwd. Die was tussen 1998 en 2007 de snelste productieauto ter wereld. Op het testcircuit van Volkswagen in Ehra-Lessian haalde de F1 een top van 386 km/h. De BP23 gaat daar met 391 km/h net overheen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen