BPM op elektrische auto’s: deze merken betalen het voor jou
Vanaf 1 januari moet er BPM worden betaald bij de aanschaf van een EV. Normaal gesproken wordt de BPM berekend over de uitstoot van een auto. Omdat elektrische auto’s geen CO₂ uitstoten, betaal je voor EV’s nu een vast bedrag van 667 euro aan BPM.
Hierdoor zou het duurder worden om een nieuwe elektrische auto te kopen. Om die reden heeft een aantal automerken besloten om zelf de kosten van de BPM op zich te nemen. In dit artikel lees je voor welke merken dit geldt.
Terugbetalen BPM
Veel grote automerken gaven eerder dit jaar al aan dat zij in 2025 de BPM voor hun EV’s op zich zullen nemen. Dat betekent dat de aanschaf van veel nieuwe elektrische auto’s niet duurder worden voor de consument. Voorheen waren alle EV’s nog vrijgesteld van BPM
Deze merken nemen de BPM voor hun eigen rekening en verhogen de prijzen van hun EV’s niet.
- Abarth
- Audi
- Fiat
- Jeep
- Lexus
- Peugeot
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
Hogere kosten
Ondanks dat fabrikanten er veel aan doen om de prijzen van EV’s hetzelfde te houden wordt elektrisch rijden duurder. Zo is de SEPP-subsidie per 1 januari 2025 afgeschaft. Hierdoor wordt de aanschaf niet duurder, maar kan je geen geld meer terugkrijgen van de overheid. Ook als je al een elektrische auto bezit, wordt het duurder om elektrisch te rijden. Zo worden de stimuleringsmaatregelen voor elektrisch rijden worden verder afgebouwd.
Vanaf 2025 betaal je naast BPM ook 25% van het wegenbelastingtarief. Dit percentage wordt de komende jaren flink verhoogd, totdat je over een aantal jaar het volledige wegenbelastingtarief betaalt. Verder wordt het opladen bij openbare laadpalen ook steeds duurder.
2024 was een goed jaar voor de EV in Nederland. Zo steeg het aantal geregistreerde nieuwe EV’s wederom.