Stop de tijd! Brabus nu ook aan de slag met Porsche en Rolls-Royce
De tijd dat Brabus alleen hun logo op auto’s van Mercedes en Smart plakt, lijkt voorlopig voorbij te zijn. Ook Porsche en Rolls-Royce vallen nu in het werkgebied van het Duitse tuningbedrijf.
Brabus 820
De kans is groot dat je bij het horen van de naam ‘Brabus 820’ denkt aan een G63 pick-up met 820 pk. Als dat het geval is, zit je fout. De 820 is namelijk een 911 Turbo S Cabrio. Het exterieur van de auto lijkt in veel opzichten op een ‘gewone’ 911, afgezien van de relatief subtiele Brabus-badge op de voorklep en belettering op de achterzijde. Naast de verschillende koolstofvezel elementen is er een Brabus-spoiler toegevoegd. verschillende koolstofvezel elementen. Alsof de 911 er nog niet sportief genoeg uitzag…
Brabus was in ieder geval van mening dat hij niet de gewenste prestaties leverde. Bovenop de oorspronkelijke 650 pk wordt nog eens 170 (!) pk extra geproduceerd door de 3,8-liter twin-turbo zescilinder die bovendien 950 Nm aan koppel levert. Daarmee racet de 820 binnen 2,5 seconden naar 100. Dat is 0,3 seconde sneller dan een gewone 911 Turbo S. Alhoewel, sneller dan wat Porsche op papier aangeeft. Autovisie heeft de reguliere 911 Turbo S ook al op 2,5 seconden geklokt, zoals je in deze video ziet.
Het met de hand gemaakte interieur van dit 820 pk sterke monster is vrijwel compleet zwart en met leer vervaardigd. De rode accenten (vooral in de vorm van stiksels) zorgen voor het nodige contrast. Het is misschien geen Mercedes, maar deze Porsche is met recht een échte Brabus te noemen.
Brabus 700
Een Rolls-Royce Ghost met 700 pk en een koolstofvezel splitter. Dat maakt deze auto waarschijnlijk interessanter voor Memphis Depay dan voor de gemiddelde CEO. Dat heeft Brabus er niet van weerhouden om de Ghost naar eigen smaak aan te passen. Zoals gezegd is het exterieur versierd met verschillende koolstofvezel details, waaronder de splitter en diffuser aan de achterzijde van de auto. Bovendien staan de Brabus 700-badges pronkend op de achterklep. Iedereen moet natuurlijk weten dat je niet in een standaard Rolls-Royce rijdt.
Het interieur is overwegend wit. Waar de Porsche het met rood deed, moet in de Rolls-Royce zwart voor het contrast zorgen. En niet zomaar zwart. De middentunnel, het dashboard, de koelkast en de tafels zijn allemaal bedekt in koolstofvezel. De stoelen en delen van de portieren zijn voorzien van een diamanten patroon. Onder de motorkap ligt de bekende 6,7-liter twin-turbo V12 die nu 700 pk produceert en daarmee in 4,6 seconden naar 100 schiet. Een bijzonder project van Brabus. Rolls-Royce hoort namelijk bij BMW, de grootste concurrent van Mercedes-Benz…
Brabus voor Porsche Taycan Turbo S
De Taycan Turbo S is in tegenstelling tot wat je misschien zou denken niet de eerste elektrische auto die Brabus aanpakt. Eerdere produceerden de mannen uit Bottrop namelijk al de 92R, gebaseerd op de Smart EQ FortTwo Cabrio. De Taycan is natuurlijk wel van een andere orde. In tegenstelling tot bij de Ghost en de 911, zijn de aanpassingen bij de Taycan uitsluitend cosmetisch.
Het exterieur is pikzart met hier een daar een gifgroen detail. Denk hierbij aan het Brabus-logo aan (op) de achterzijde en de remklauwen. In het interieur vinden we ook hier het diamantenpatroon veel terug. Van de stoelen tot de vloermatten. Brabus heeft ook niet bepaald rustig aan gedaan met de felgroene accenten. Koolstofvezel speelt ook in het interieur van de Taycan een grote rol.