Branche slaat alarm: EV’s komen in de knel door tekort aan laadpalen
Het tempo waarin laadpalen voor elektrische auto’s worden gebouwd, moet flink omhoog. Dat zegt Jeroen Kruisweg, algemeen directeur van ALD Automotive Nederland.
In De Telegraaf staat vandaag een artikel over leasereus ALD, die het Nederlandse wagenpark flink ziet uitdijen. De organisatie gaat zich het komende jaar richten op digitalisering, zoals private lease en autodelen.
ALD groeide het afgelopen jaar flink (43%), tot een wagenpark van 71.700 auto’s. Dat is vooral te danken aan de overname van SternLease, de leasetak van de grote dealerholding Stern Groep. ALD groeide autonoom 14%.
Elektrische auto’s
Jeroen Kruisweg, algemeen directeur van ALD, zag uiteraard ook een grote groei in elektrische auto’s. Van de verkochte leasecontracten in 2019 was 18% een elektrische auto. Maar een probleem voor de EV is volgens Kruisweg de langzame groei van de laadinfrastructuur.
De directeur meldt dat er per dag zo’n 23 laadpalen bijkomen. Maar omdat de verkoop van elektrische auto’s veel harder gaat, moet dat volgens hem eigenlijk het zesvoudige zijn. Dit jaar verwacht Kruisweg een nog snellere groei van het aantal elektrische auto’s, omdat er meer goedkopere alternatieven op de markt komen. Ook voor de private lease wordt de EV steeds interessanter. Het tekort aan laadpalen wordt ook bevestigd door Over Morgen, dat een onderdeel is van Arcadis.
Wereldwijd
ALD is niet alleen een grote speler in de Nederlandse markt. In Europa is het marktleider met een vloot van 1,76 miljoen auto’s. Daarmee staat het op de tweede plek op de wereldranglijst. Ondanks het feit dat de wereldwijde marge van leasecontracten het afgelopen jaar is gestegen, ziet Kruisweg wel het verdienvermogen in de leasemarkt veranderen.
“Onze verkopers worden mobiliteitsadviseurs. Eerst verkochten ze leasecontracten, maar nu verkopzen ze een mobiliteitsoplossing. Pas in de tweede plaats hoort daar een product bij. Dat zie je bijvoorbeeld aan de populariteit van de pedelec, de snelle elektrische fiets, en aan nieuwe samenwerkingsverbanden tussen bijvoorbeeld Pon Lease en de NS”, zegt Kruisweg.
Autodelen
Daarom verwacht hij dat het digitaal autodelen steeds belangrijker wordt. “Dan zet je ergens een auto neer en kunnen klanten met de app zien waar een auto staat. In nieuwe woonwijken wordt al naar zulke oplossingen gezocht, omdat er steeds minder parkeerplekken zijn.”
Bron: De Telegraaf