Autovisie
Autovisie Nieuws 25 jan 2021
Leestijd: 2 minuten

Brandweerman bedenkt oplossing voor het blussen elektrische auto’s

Het blussen van een elektrische auto is net even iets anders dan het doven van een brandende auto met verbrandingsmotor. Dat weet brandweerman René Verboom uit Zierikzee maar al te goed. Hij bedacht iets dat hem en zijn collegae moet helpen voor het blussen van een elektro-auto.

Verboom noemt het ‘battery fire cooler’. In de krant PZC legt hij uit dat hij al jaren geïnteresseerd is in de energietransitie en zich al een jaar of tien verdiept in duurzame energie en lithium-ion batterijen. “Die laatste zijn van grote invloed op ons dagelijks leven. Een huishouden heeft gemiddeld 138 batterijen in gebruik”, zegt hij in de PZC.

Persoonlijke interesse

“Door de elektrificatie heb ik ook in mijn werk steeds vaker te maken met incidenten met elektrische apparaten of auto’s. Het lastige is dat het blussen daarvan moeilijker is. Met de huidige blusmogelijkheden kun je bijvoorbeeld niet bij het batterijpakket in een elektrische auto komen. Dat hebben we laatst nog gezien bij een ongeluk in Middelburg waarbij de brandweer grote moeite had om het voertuig te blussen.”

blussen elektrische auto's
Foto: PZC

Koelwater

Bij ongelukken met elektrische auto’s is het heel belangrijk om de batterij te koelen. Met de ‘battery fire cooler’, die Verboom in samenwerking met verschillende bedrijven ontwikkelde, schuif je een ‘vorm’ onder de auto, waardoor het koelwater over het batterijpakket wordt verdeeld. Het hulpmiddel bevindt zich momenteel nog in de ontwikkelingsfase, maar verschillende partijen helpen bij de ontwikkeling en interesse voor verkoop op wereldschaal is al aan de orde.

Onderdompelen

De verkoop van elektrische auto’s zit enorm in de lift. Niet alleen in Nederland, maar op wereldwijd niveau. Daardoor neemt ook het aantal ongelukken met elektrische voertuigen toe. Wanneer er nu een elektro-auto vlam vat of in brand dreigt te vliegen, gaat het voertuig meerdere dagen in een waterbad. Het accupakket bevindt zich dan onder water en op die manier worden de accu’s langdurig gekoeld. Als na een kijkje met warmtebeeldcamera blijkt dat de accu’s niet opnieuw in brand vliegen, wordt het voertuig uit de container gehaald. Het verontreinigde water gaat naar een speciaal verwerkingsbedrijf.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.