Brits brandstoftekort loopt uit de hand: vechtpartijen bij pomp, leger paraat
De benzinetekorten in het Verenigd Koninkrijk nemen toe. Steeds meer tankstations moeten automobilisten nee verkopen, omdat ze door het nijpende chauffeurstekort in het land geen brandstof geleverd krijgen. Er ontstaan lange rijen en zelfs vechtpartijen bij de pomp.
De problemen worden veroorzaakt door een tekort aan truckers. Afgelopen weekend besloot de Britse regering om de visumregels te versoepelen zodat er snel duizenden chauffeurs uit de Europese Unie aan de slag kunnen om de problemen te verlichten en de brandstoflevering weer goed op gang te brengen.
Tientallen pompstations leeg
De branchevereniging van Britse pompstationhouders zei maandag dat in grote steden steeds meer pompen droogvallen, soms wel 90 procent. Bij drie op de tien tankstations van olie- en gasconcern BP zijn de meest gebruikte soorten brandstof op. De Britse exploitant van tankstations EG Group kondigde ook al beperkingen aan op de hoeveelheid brandstof die automobilisten kunnen kopen vanwege de zeer grote vraag.
Shell meldde dat sinds vrijdag de vraag bij zijn tankstations in het Verenigd Koninkrijk hoger is dan normaal. “Automobilisten zijn massaal aan het hamsteren geslagen en leidt er bij veel tankstations toe dat de voorraden van bepaalde brandstoftypes snel slinken. We vullen deze snel aan, meestal binnen 24 uur.”
Vechtpartijen en leger
De Britse premier Boris Johnson overweegt het leger in te zetten om brandstoftrucks te gaan rijden naar pompstations. Er ontstaan ook regelmatig opstootjes bij de pomp. Het was afgelopen weekend meermaals raak, waaronder in het noorden van Londen. Op sociale media gaan beelden rond van klanten die met elkaar op de vuist gaan.
Chauffeurstekort
Afgelopen weekend besloot Johnson al om op korte termijn duizenden visa te gaan verstrekken aan buitenlandse truckers om zo de tekorten aan chauffeurs te verlichten. Londen heeft ook bepaalde concurrentieregelgeving opgeschort waardoor bedrijven onderling meer informatie kunnen uitwisselen om zo beter de brandstoftekorten tegen te gaan. Daardoor kunnen locaties met de grootste prioriteit makkelijker worden bevoorraad.
De Britse milieuminister George Eustice zegt dat de brandstoftekorten vooral zijn ontstaan omdat mensen nu veel benzine of diesel aan het kopen zijn terwijl ze die eigenlijk niet nodig hebben. Hij denkt als de rust eenmaal is wedergekeerd het probleem snel voorbij zal zijn.