Britse elegantie: Jaguar XK8
De Jaguar XK8 is nog steeds een stijlvolle coupé waaraan je zijn leeftijd niet af ziet. En het mooie is dat je hem nu kunt kopen voor nog maar een fractie van zijn nieuwprijs.
Heel wat jaren geleden mocht ik een dag doorbrengen met een toen nieuwe Jaguar XK8. Prachtig vond ik hem. Die fraaie vloeiende lijnen van het in mijn ogen tijdloze ontwerp, dat prachtige interieur met veel geurig leer en glanzend notenhout. Bovendien was een vierliter V8 met 294 pk destijds ruim voldoende om indruk te maken. Maar met een nieuwprijs van bijna 190.000 Nederlandse guldens volledig onbereikbaar.
“Met een nieuwprijs van bijna 190.000 Nederlandse guldens was een Jaguar XK8 voor mij volledig onbereikbaar”
Inmiddels zijn we vele jaren verder en heeft de XK8 – als zoveel Jaguars – flink moeten interen op zijn restwaarde. Keerzijde daarvan is dat zo’n stijlvolle coupé nu ineens binnen bereik komt. Tijd voor een hernieuwde kennismaking. Gezien de gevorderde leeftijd van de XK8 zul je hem nog zelden aantreffen bij de officiële merkdealer. Dit exemplaar uit 1998 staat voor 9.750 euro te koop bij garagebedrijf WeloveAPK in Vijfhuizen. Daar hebben ze meer occasions van het Britse merk staan die allemaal afkomstig zijn van Jaguar-dealers zodat historie en onderhoudsgeschiedenis bekend zijn. Deze XK8 komt echter uit Zwitserland maar ook hiervan is de geschiedenis bekend. Niet alleen de ingetogen kleurcombinatie van donkerblauwe lak en grijze leer deed hem opvallen, maar ook zijn lage kilometerstand van 136.162 km.
‘In the flesh’ is de Jaguar XK8 nog steeds een indrukwekkende en ontegenzeggelijk fraaie coupé. Het diep donkerblauw van de lak doet hem er voornaam uitzien. Nog steeds maak je met deze Jag een niet te missen eerste indruk. Het is dat de groene handelaarsplaten weggeven dat ik niet de eigenaar ben. Tuurlijk, hij is 16 jaar oud maar dat is hem niet aan te zien. Alleen een kras op het linker portier vormt een klein smetje. De originele wielen zien er nog netjes uit en hebben banden met voldoende profiel.
Ook binnen maakt de XK8 nog een frisse indruk met het grijze leer en glanzend notenhout. Hoe sportief de Jaguar er ook uit mag zien en hoeveel prestatiepotentieel die vierliter V8 ook belooft, al vanaf de eerste meters is duidelijk dat dit een echte GT is. Die krachtbron draait zijdezacht, de automaat schakelt nauwelijks voelbaar en het onderstel is vooral op comfort afgestemd waardoor je als vanzelf de relaxmodus aanneemt. In de auto is het de rust zelve, er piept en rammelt niets. Zal deels ook met die relatief lage kilometerstand te maken hebben. Zo rijdend langs de Ringvaart in het zonnetje maakt een hebberig gevoel zich van mij meester. Wat een geweldige auto is dit nog. Bovendien ziet niemand er zijn werkelijke leeftijd aan af. Wordt het nu de 50 nadert dan toch tijd voor ‘my first Jag’?
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8