De BRM Type 15: dit is hoe een klassieke 1,5-liter V16-motor klinkt
Vorig jaar lieten Hall & Hall en BRM, British Racing Motors, weten dat ze drie gloednieuwe exemplaren van de legendarische Type 15 MK1 met 1,5-liter V16-motor gaan bouwen. De unieke krachtbron, volgens velen de best klinkende F1-motor ooit, is inmiddels zo goed als klaar en laat zich in een sfeervolle video aan de wereld horen.
Voordat we je het geluid van de V16 laten horen, eerst een korte duik in de geschiedenis. BRM klinkt waarschijnlijk niet iedereen bekend in de oren, maar het bedrijf moest kort na de oorlog Britse successen brengen in de wereld van de autosport. Voor en na de Tweede Wereldoorlog waren het vooral Italiaanse en Duitse automerken die de autosport domineerden en in het Verenigd Koninkrijk droomde men ervan om die koppositie over te nemen. British Racing Motors was één van de merken die dat moest gaan proberen.
Twee V8-motoren
Dat wilde het doen met een unieke auto, die uiteraard ook unieke prestaties zou leveren. Daarvoor moest met uiteraard een bijzondere motor vervaardigen. De keuze viel op een V16, ontwikkeld door Eric Richter, Frank May en Harry Mundy. Ze besloten twee 750cc V8’s aan elkaar te monteren, met een 1,5-liter V16-motor als resultaat. De supercharger kwam van de hand van Rolls-Royce. Na een hoop ontwikkelingen en testprocedures leverde de V16 uiteindelijk 525 pk bij een indrukwekkende 10.500 toeren per minuut, later in het proces perste de krachtbron er zelfs 591 pk bij 12.000 toeren per minuut uit. Maar in de jaren die volgden bleek de BRM Type 15 nooit betrouwbaar of écht succesvol, waardoor het immense project met torenhoge verwachtingen eigenlijk eindigde in een teleurstelling.
Tot nu, want de specialisten van Hall & Hall zijn voor de zeventigste verjaardag van BRM bezig met de ontwikkeling van drie compleet nieuwe, maar volledig originele exemplaren van de Type 15. BRM registreerde in de vorige eeuw immers drie chassisnummers die daarna nooit werden geproduceerd. Die gaan dus binnenkort het levenslicht zien, met dank aan de 20.000 originele tekeningen die Hall & Hall in bezit heeft. De V16-motor bestaat zelfs uit 36.000 verschillende onderdelen, die ook volgens de originele specificaties is opgebouwd.
Krijsen
De legendarische V16 is inmiddels bijna klaar, want de techneuten presenteren een sfeervolle video waarin ze de krachtbron opwekken en ‘m bescheiden laten krijsen. Kijk en geniet hieronder (tekst loopt door).
“We wilden de motor niet te hard belasten”, zegt Martin Smith, hoofdtechnicus van Hall & Hall. “Maar we schatten dat hij nu ongeveer 550 pk levert bij 10.000 toeren per minuut en 2.5 psi. Dat is een enorme stap voorwaarts, terwijl we doorgaan met het opbouwen van onze ervaring en het begrip van en voor deze verbazingwekkende motor.”
Op het circuit
De eerste auto is bedoeld voor John Owen, een zoon van een van de laatste teambazen van BRM, Sir Alfred Owen. De overige twee modellen zijn nog niet vergeven. Die worden echter enkel verkocht aan mensen die de auto ook daadwerkelijk gaan gebruiken, zo laat BRM weten. “De Owen-familie wil dat de erfenis van BRM wordt behouden door het geweldige geluid van de Type 15, en dat zal niet gebeuren als ze in een schuur worden verstopt.” De nieuwe BRM’s zijn dan ook volledig via historische FIA-regels opgebouwd, zodat ze kunnen participeren aan evenementen als Goodwood Revival.