Brussel krijgt er een elektrische Audi bij
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2Fa212328-large.jpg)
Audi bouwt in de Brusselse productiefaciliteit de elektrische E-tron SUV, maar daar komt snel een model bij. De Q4 E-tron is naar verluidt niet aan te slepen en krijgt dus ook Belgische roots.
Dat zou volgend jaar al moeten gebeuren, zo schrijft Automobilwoche op basis van bedrijfsbronnen. Die auto rolt al van de band in Zwickau, daar waar de Volkswagen Groep veel meer elektro-modellen bouwt. De vraag naar de Q4 E-tron is echter dusdanig groot dat er naar een tweede productielocatie wordt gekeken. Bovendien heeft Audi nog flink wat achterstanden weg te werken vanwege het chiptekort.
Q8 E-tron
In Brussel, specifiek in Vorst, bouwt men dus al de verschillende varianten van de ‘reguliere’ E-tron, waaronder de Sportback. Eerder schreven we al dat het een tweede model gaat vervaardigen in de Belgische hoofdstad. Het gaat om de Q8 E-tron, maar die auto staat pas voor 2026 op de rol.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2Faudi_q4_sportback_50_e-tron_quattro_s_line_edition_one_84.jpeg)
In de tussentijd kan men zich in Brussel dus gaan bezighouden met de bouw van de Q4. Al wil de fabrikant dat nog niet bevestigen. “We zijn tevreden over de positieve feedback vanuit klanten en de pers voor de Audi Q4 E-tron, waar veel vraag voor is. We controleren continu de bezetting van het wereldwijde productienetwerk. Hierover is echter nog geen beslissing genomen”, zo wordt woordvoerder Peter D’hoore geciteerd. Naar verluidt neemt de VW-top volgende week op 9 december een besluit.
Specialisten
Audi Brussels is in ieder geval dus al een specialist op het gebied van elektro-auto’s. Het vervaardigde tot dusver al ruim 100.000 exemplaren van de E-tron. Overigens rolt de elektrische SUV en Sportback enkel in Brussel van de band, al gaat de productie van de SUV-variant binnenkort ook in China plaatsvinden. In het verleden bouwde men in Brussel ook al de A3 en A1. Voordat de faciliteit in 2007 in handen van Audi is, zagen ook Studebakers, Volkswagens Kever, Passat, Golf, Polo, Lupo, Seats Leon én Toledo het levenslicht in de Brusselse hoofdstad.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had