Bugatti Bolide kost vier miljoen euro en is ongeschikt voor straat
Het allernieuwste model van Bugatti kost maar liefst vier miljoen euro en het enige dat je ermee kunt doen is rijden op een afgesloten terrein. Voor wie dat al interessant en leuk vindt, biedt de Bolide een unieke rij-ervaring.
Het leek op een vingeroefening, de Bolide. Bugatti kondigde de hypercar precies een jaar geleden aan, nadat Autovisie enkele maanden daarvoor al kennis met het studiemodel maakte. Het merk liet toen al weten naar het potentieel van de sportcoupé te kijken. Als er voldoende interesse in de auto was, zou de autobouwer uit het Franse Molsheim het project verder ontwikkelen. Dat gaat, nu een jaar later, gebeuren. Bugatti trekt echter nog drie jaar voor de ontwikkeling van de krankzinnig gelijnde hypercar uit. In 2024 moet de eerste productie-auto klaar zijn. Slechts veertig wereldburgers worden in de gelegenheid gesteld er een te kopen.
Circuitgebruik
De Bugatti Bolide is er één uit de categorie McLaren P1 GTR en Senna GTR, Ferrari FXX en 599XX, Aston Martin Vulcan en Lamborghini Essenza SCV12. Het zijn stuk voor stuk kostbare automobielen die door de autobouwers met het oog op circuitgebruik zijn ontwikkeld. Met de sportwagens mag je de openbare weg niet op en deelname aan races is uitgesloten. De genoemde types zijn gemaakt voor merkencups, zowel voor vrij rijden als voor competitie onderling. Het wordt de eerste maal dat Bugatti zich in de wereld van track day-auto’s laat zien.
W16 met 1850 pk
Ook in de Bolide staat de W16-motor met zijn vier turbo’s en acht liter slagvolume centraal, zoals Bugatti ook de Chiron en voorganger Veyron rondom de krachtcentrale ontwikkelde. Voor de circuitauto is alles buiten de krachtcentrale met een ander doel ontwikkeld. Waar het bij de Veyron en Chiron draait om comfort en rechtuit snelheid, daar is de Bolide een lichtgewicht krachtpatser voor hoge bochtsnelheden. De W16-motor treedt in zijn sterkste configuratie aan, te weten 1600 pk a la Chiron Super Sport en Centodieci, maar met racebrandstof met een octaan van 110 perst de acht liter-motor er 1850 pk uit. Koelsysteem, turbo’s, ademhaling, differentiëlen en de transmissie met dubbele koppeling zijn aangepakt om het hogere vermogen aan te kunnen.
Minimalistische bodypanelen
Niet alleen door meer vermogen uit het motorblok te persen neemt het prestatieniveau toe, de ingenieurs in Wolfsburg hebben het totale wagengewicht laten afnemen. Het vet is van de botten, terwijl comfortverhogende zaken achterwege zijn gelaten. De Bolide kent minimalistische bodypanelen van carbon fibre, wat de weegschaal tot 1450 kg doet uitslaan. Dat is 210 kg meer dan de Franse autobouwer in eerste instantie had berekend. Elke pk hoeft nog altijd slechts 0,9 kg voort te bewegen. Een enorm verschil met de 1500 pk sterke en 2000 kg zware Chiron.
Orderboeken geopend
Of de in vergelijking met de Chiron 30 cm lagere Bolide reeds is uitverkocht, meldt Bugatti nog niet. Dat er voor de sportcoupé de nodige orders zijn, mag duidelijk zijn.
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace