Bugatti beschermt geheime Veyron Barchetta en W16 Coupé Rembrandt
Liefst twaalf jaar lang hield Bugatti de studiemodellen W16 Coupé Rembrandt en Veyron Barchetta verborgen in zijn Design Studio. Tot afgelopen februari! Toen nodigde de Franse hypercarbouwer Autovisie uit om de nooit eerder aan de buitenwereld getoonde sportwagens te bekijken. Naar aanleiding van dat bezoek heeft Bugatti de ontwerpen van die supersportwagens geregistreerd.
Niet dat Bugatti Autovisie niet vertrouwd. Als enige medium ter wereld kreeg Autovisie zelfs toestemming om in de designstudio te filmen, terwijl er achter de schermen door het ontwerpteam gewoon aan nieuwe modellen werd gewerkt. Nee, Bugatti zelf ziet geen toekomst voor de twee speciale modellen, maar de fabrikant wil al helemaal niet dat een andere partij er met de modelontwerpen vandoor gaat. Vandaar dat Bugatti de designs van de modellen kort na ons bezoek heeft geregistreerd. Zo blijft het intellectueel eigendom in handen van de Franse hypercarfabrikant. Die rechten gelden niet alleen voor productieauto’s, ook voor bijvoorbeeld speelgoedautootjes!
Special Edition
Van de twee studiemodellen bestaan geen echte auto’s. Ze ontstonden op de designafdeling van Bugatti. Met de Veyron Barchetta deden de ontwerpers een voorstel om een gelimiteerde uitgave op basis van de hypercar uit te brengen. De sportwagen had geen dak, een kleine voorruit en lage zijruiten. Het front van de auto was aangepast en kwam herrekent terug van de tekentafel. Het toenmalige management van Bugatti, dat in de loop der jaren geregeld wisselde, was weliswaar gecharmeerd van de auto, maar durfde het op basis van de regelgeving, veiligheidseisen en kwaliteitsnormen voor een supersnelle sportwagen niet aan om de Veyron Barchetta als special edition uit te brengen. De designschetsen verdwenen op een harde schijf.
Productie na de Veyron
Waar het met de Veyron Barchetta de bedoeling was om de volledig open tweezitter in het leveringsprogramma van de Veyron op te nemen, was de in 2008 bedachte W16 Coupé Rembrandt bedoeld als onderdeel van de productlijn ná de Veyron. De toenmalige directie overwoog om na de hypercar ook nog een luxe limousine te brengen. Het bedrijf presenteerde zelfs een studiemodel, de Galibier. Als onderdeel van die ontwikkeling maakte de designafdeling een voorstel voor een luxe coupé. De auto beschikte over dezelfde W16-motor als de Veyron, maar had het blok nu vóórin hangen. De Bugatti-top koos er in 2009 voor om de Galibier in productie te nemen. Andere projecten werden stopgezet, inclusief de imposante W16 Coupé Rembrandt. Waarom ook de Galibier niet is doorontwikkeld, zie je in aflevering 170 van Sjoerds Weetjes over de geheime concept cars van Bugatti.
Bugatti Atlantic 2015
Naast de genoemde Veyron Barchetta en W16 Coupé Rembrandt, waarover je als eerste op Autovisie.nl kon lezen, presenteerde Bugatti tevens de showcar Atlantic uit 2015. Dat model zou in augustus van dat jaar op het prestigieuze Concours d’Elegance Pebble Beach verschijnen. Het was de bedoeling om tijdens dat publieksdebuut in Monterey de reacties van potentiële kopers te peilen en de sportcoupé door te ontwikkelen tot een productiemodel. Bugatti had een prijs van meer dan een miljoen euro (exclusief belastingen) voor ogen en wilde de luxueuze GT op Bentley-basis in een oplage van 2000 stuks vervaardigen.
De coupé kreeg de historische Bugatti-naam Atlantic. Hij zou aangedreven worden door een 4,0 liter V8-motor, zoals die in de huidige Bentley Continental GT, Porsche Panamera en Audi RS6 hangt. Kort voor de geplande onthulling brak ‘dieselgate’ los en annuleerde Bugatti-eigenaar Volkswagen het complete project. De Atlantic, die naast de Chiron in het programma had moeten komen, werd vervolgens nooit aan het publiek getoond.
Tot die februari-dag begin dit jaar, toen Autovisie de Atlantic exclusief op video aan het publiek mocht onthullen.
Video Bugatti Atlantic 2015
Foto’s Bugatti Atlantic study
Foto’s Bugatti W16 Coupé Rembrandt
Foto’s Bugatti Veyron Barchetta
15+ weetjes over de 15 jaar oude Bugatti Veyron – Sjoerds Weetjes #178
Met de Veyron herdefinieerde Bugatti destijds de wereld van de sportwagens. De sportwagen was toen de meest luxueuze, snelste en krachtigste sportcoupé. In deze nieuwe aflevering van Sjoerds Weetjes stort Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen zich wederom op de Veyron. Want nog niet alles is over Bugatti’s eerste hypercar gedeeld.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace