Bussink’s Speedlegend: “Er zit meer in de pijplijn”
De Nederlandse Mercedes- en AMG-liefhebber Ron Bussink bedacht zijn eigen model en doopte de open tweezitter Bussink GT R Speedlegend. Hij liet er vijf bouwen. Het hele project smaakt naar meer en er komt dus meer.
De Bussink GT R Speedlegend is een creatie van ondernemer Ron Bussink. Als liefhebber van onder andere AMG en de Mercedes-Benz SLR Stirling Moss achtte de ontwerper en leverancier van reuzenraderen de tijd rijp voor een eigen automodel. Als uitgangspunt nam Bussink de AMG GT R Roadster en ontdeed die van zijn voorruit. Nadat hij van de Duitse keuringsinstantie te horen had gekregen dat alle veiligheidssystemen intact dienden te blijven, bedacht hij de eerste halo voor een straatauto. De centrale pilaar van koolstofvezel herbergt verschillende systemen en loopt door tot aan de powerdomes achter de twee zitplaatsen.
Volgende project
Bussink noemt zijn creatie Speedlegend, een naam die op meerdere toekomstige modellen zal terugkeren. Want na de Speedlegend staan er meerdere projecten gepland. De Nederlander kijkt daarvoor inmiddels naar het volgende model van Mercedes-AMG. In welk vorm en in hoeveel exemplaren dat type verschijnt, is niet bekend. Bussink laat nu slechts vijf exemplaren van de Speedlegend bouwen. De basis voor die gelimiteerde oplage wordt gelegd door een donorauto die de vijf klanten zelf moeten aanleveren. Hij wilde er eerst 50 uitbrengen. Mar nadat hij bij AMG te horen kreeg dat zij geen productiecapaciteit had, schoof Bussink een deur verder. Bij het eveneens in Affalterbach gelegen HWA, nota bene opgericht door een van de uitgekochte grondleggers van AMG, kon door de beperkte autosportactiviteiten vanwege de coronacrisis wel vijf Speedlegends worden gemaakt.
Verdeeld over de wereld
De 585 tot 840 pk sterke auto’s waren allemaal op voorhand verkocht. Amerika krijgt er een, er gaat er een naar het Midden-Oosten, twee naar Duitsland en de allereerste gaat naar Nederland.
Wil je alles weten over auto’s en de Bussink GT R Speedlegend in het bijzonder, klik hier of kijk de video hieronder: