BYD Dolphin ónder 30.000 euro! Kan de Volkswagen ID.3 inpakken?
Je kunt zeggen over Chinese automerken wat je wil, maar je kunt niet ontkennen dat ze de markt opschudden. De MG 4 Electric is een vlijmscherp geprijsde Volkswagen ID.3-concurrent en deze BYD Dolphin duikt daar zelfs nog onder.
BYD heeft zijn voet al tussen de deur van de Nederlandse automarkt gezet. Op straat ben je vast weleens een BYD Han of Tang tegengekomen. Je kunt ze niet missen, want er staat met koeienletters ‘BUILD YOUR DREAMS’ achterop. Een beetje genant, eigenlijk.
BYD Dolphin is ontzettend voordelig geprijsd
Maar goed, als de prijs maar laag genoeg, dan accepteer je dat soort Chinezigheid wel. En daarom zullen Nederlanders uitkijken naar deze BYD Dolphin. Immers, waar anders vind je een elektrische c-segment hatchback voor minder dan 30.000 euro?
De Dolphin begeeft zich in het vaarwater van de Cupra Born, MG 4 Electric, Renault Megane E-Tech Electric en Volkswagen ID.3. Later dit jaar komen daar de Opel Astra Electric en Peugeot e-308 bij.
Instapmodel met 95 pk en 340 kilometer actieradius
Met zijn vanafprijs is de BYD echter zelfs voordeliger dan de kleinere Opel Corsa Electric en Peugeot e-208, want hij begint bij 29.990 euro. Voor dat geld krijg je een 95 pk sterke elektromotor, een 44,9 kWh-batterij (range: 340 kilometer) en een laadsnelheid van maximaal 60 kW.
Dat zijn geen opzienbare specs, maar die passen bij de prijs. Voor 32.990 euro krijg je de Dolphin 44,9 kWh met 177 pk, de versie met 60,4 kWh-accu kost minimaal 36.490 euro. Die laatste is 204 pk sterk, komt maximaal 427 kilometer ver en staat vanaf dit najaar bij de dealers.
Enkele centimeters langer dan ID.3 en Megane E-Tech
Standaard op alle BYD Dolphins zijn onder meer een warmtepomp, adaptieve cruise control, een 360-graden-camera, een actieve rijstrookassistent, elektrisch verstelbare voorstoelen, climate control en een 12,8-inch infotainmentscherm, dat van horizontaal naar verticaal gedraaid kan worden.
De Dolphin is 4,3 meter lang en heeft een wielbasis van 2,7 meter. Daarmee is hij enkele centimeters langer dan zowel de Volkswagen ID.3 als de Renault Megane E-Tech Electric. In de kofferbak van de BYD is plek voor tussen den 345 en 1310 liter aan bagage.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘Hup, daar is Willem met de vernieuwde BYD Tang’
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
BYD gaat mee met hot hatch-hype en toont 422 pk sterke Seal 06 GT
-
Megadeal: BYD levert extreem veel auto’s aan Uber-chauffeurs
-
Door Turkse fabriek komt goedkope Chinese EV naar Europa
-
BYD’s met 14.000 euro korting, dit is waarom
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BYD Seal U
-
Waarom Chinese auto’s mogelijk vanaf deze week duurder worden
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?