Byton M-Byte lijkt er tóch te komen
Even leek het erop alsof de Byton M-Byte stilletjes van het toekomst-toneel zou verdwijnen. Een computerbedrijf uit China lijkt nu de redder in nood voor de bijzondere en langverwachte EV.
Vorig jaar werd duidelijk dat Byton, de Chinese start-up, hard werd geraakt door de coronacrisis. Het had eind 2019 grootste plannen met de M-Byte, een elektro-SUV die er vorig jaar al had moeten zijn. Een elektrische SUV is op het eerste oog niet zo bijzonder, maar de M-Byte zou uit gaan blinken door een premium uitstraling, het grootste multimediascherm in een productie-auto én een relatief lage prijs.
Donkere toekomst
Maar door de crisis kende Byton grote financiële problemen en moest het haar personeelsbestand flink uitdunnen. De problemen leken zo groot, dat de toekomst voor Byton erg donker leek. Tot nu, want een groot computerbedrijf lijkt een uitkomst te bieden.
Byton gaat namelijk samenwerken met het Chinese Foxconn en de Nanjing Development Zone. Eerstgenoemde is een grote fabrikant van computeronderdelen en bouwt onder andere de Mac mini en de iPhone voor Apple. De drie partijen zijn van plan om ‘de productie van Bytons eerste model, de M-Byte, te accelereren’. In het eerste kwartaal van 2022 moeten de eerste exemplaren van de band rollen.
Niet toevallig
De samenwerking is niet geheel toevallig, want Foxconn is zelf ook bezig met de ontwikkeling van elektrische auto’s. Het onthulde vorig jaar bijvoorbeeld al een modulair platform voor EV’s, dat het wil gaan verkopen aan verschillende fabrikanten. Het lijkt onwaarschijnlijk dat Byton daar ook gebruik van gaat maken, omdat het dus al in 2019 en begin 2020 is begonnen met de bouw van prototypes en testvoertuigen. Desondanks wordt het door beide partijen ook niet ontkend. Foxconn zou zo’n 163 miljoen euro in de Chinese start-up investeren.
Mocht je niet meer weten wat de M-Byte precies is, laat je geheugen dan nog even opfrissen. Byton presenteerde de elektro-SUV in 2019 op de IAA in Frankfurt. Het opende destijds ook al de orderboeken voor het model. De M-Byte verschijnt, zoals ‘t er nu naar uitziet, in verschillende smaken. De accu heeft een capaciteit van 72 of 95 kWh, het vermogen van de elektromotor(en) varieert van 200 tot 300 kW. Het bereik van de versies ligt tussen de 360 en 460 kilometer.
Naar Nederland
Indrukwekkend is vooral het enorme multimediascherm van de M-Byte. Dat strekt zich over de gehele lengte van de auto en meet 48-inch. Dat hele pakket zou al beschikbaar zijn vanaf zo’n 45.000 euro, exclusief lokale belastingen. Plannen om naar de Nederlandse markt te komen had Byton al vanaf het eerste moment, zo vertelde het in 2019 al aan Autovisie. Ook heeft het al een dealerpartner gevonden, in de vorm van Louwman. Naast de ontwikkeling van de M-Byte was het bedrijf destijds ook al bezig met een sedan, de K-Byte. Een MPV stond toen ook al op de planning. Voor nu lijken alle pijlen even gericht om éérst de M-Byte op de markt te brengen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8