Cadillac Celestiq nestelt zich tussen BMW i7 en Rolls-Royce Spectre in
Het is al jaren de droom van Cadillac om opnieuw de strijd met Rolls-Royce aan te gaan en met de productieversie van het studiemodel Celestiq gaat de Amerikaanse autobouwer een poging ondernemen.
Alweer twintig jaar terug kwam Cadillac met een concept car die oude tijden binnen Cadillac moesten doen herleven. Dat studiemodel Sixteen moest in de ogen van het toenmalige management de strijd aan gaan met Rolls-Royce, Bentley en Maybach, zoals het merk decennia daarvoor deed. Het bleef echter bij een droom. De Sixteen reed achterwaarts de garage van Cadillac in om er vervolgens nooit in productieversie uit te komen.
Met de Celestiq onderneemt de Amerikaanse autobouwer wederom een poging. Dit keer moet de limousine er wel komen. Als introductiedatum staat 2024 genoteerd. Dat definitieve model zal weinig van de nu getoonde conceptversie afwijken. Althans, ga er gevoeglijk van uit dat 90% overeenkomt. Zeker is dat de Celestiq elektrisch aangedreven wordt. Anders dus dan de hedendaagse modellen van Rolls-Royce en Bentley, maar weet dat de Engelsen hun elektromodellen in 2023 presenteren. De Spectre van Rolls-Royce wordt reeds aan klanten getoond en zal in het vierde kwartaal van 2023 worden uitgeleverd.
Fastback-ontwerp
Cadillac positioneert de Celestiq boven al zijn bestaande modellen, waarvan er slechts één (XT4) in Europa verkrijgbaar is. Veel details van de auto geeft Cadillac nog niet vrij, uitgezonderd kwijlend marketinggebral. Voor het ontwerp kiest Cadillac anders dan bijvoorbeeld de BMW voor de i7 voor een fastback-lijn dat echter dichter bij een Mercedes EQS en de Rolls-Royce Spectre staat. De achterzijde is sterk afgerond. De daklijn lijkt niet extreem hoog te liggen, maar dat kan komen door de forse breedte en de lange wielbasis. Tussen de vier wielen hangt het accupakket dat de Celestiq richting de 480 km brengt op een volle acculading. De Celestiq komt er alleen met een elektrische aandrijflijn.
Boven de batterij bevindt zich het ruime leefcompartiment. Er is plaats voor vier personen in dit studiemodel, waarbij de inzittenden allemaal hun eigen stoel hebben. Elke zetel beschikt over verwarming, ventilatie, nekverwarming en massage. Het zou zomaar kunnen dat ook het productiemodel een vierzitter wordt. Tussen de stoelen links en rechts loopt een middentunnel met een lengte van maar liefst twee meter. Cadillac wil voor zijn model voor het Luxury-segment voor maatwerk gaat.
Handgebouwde elektrolimousine
De auto met aluminium spaceframe zal handgebouwd worden. Er wordt gesproken over een beperkte jaarproductie van 400 stuks. Voor de productie zet het moederconcern General Motors een compleet nieuwe fabriek neer. Of Cadillac de Celestiq ook voor Europa gaat bouwen, is nog niet bekend. Er zullen alleen verkochte auto’s de fabriekspoort verlaten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Heeft Cadillac nou echt het woord ‘soleil’ verkeerd geschreven?
-
Deze Amerikaanse SUV is de hel voor haters van schermen
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken