Ook Cadillac gaat rijden met LMDh-hypercar
Na BMW, Porsche, Audi en Acura gaat ook Cadillac racen met een LMDh, een Le Mans Daytona Hypercar. De Amerikanen gaan zowel het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship als het FIA World Endurance Championship rijden.
Het chassis van de auto komt van Italiaanse Dallara, een gevestigde naam in de autosport. In dit chassis zal een motor liggen van Cadillac.
Wat is LMDh?
Le Mans Daytona Hypercars zijn auto’s die in de Amerikaanse raceklasse IMSA gaan rijden. Deze IMSA vervangt de Daytona Prototype International (DPi). De motoren, het hybridesysteem en het bodywork in de LMDh worden door de teams zelf gemaakt. Het chassis wordt door vier producenten geleverd: Multimatic, Ligier, Oreca of Dallara.
Het doel is dat de LMDh samen met de LMH (Le Mans Hypercars) naar de IMSA ook racen in de WEC. Hierdoor zullen de hypercars zowel op de 24 uur van Le Mans rijden als op de 24 uur van Daytona.
“We kijken uit naar de nieuwe internationale prototypeformule en het rijden met de Cadillac LMDh”, zegt teameigenaar Chip Ganassi. “We hebben een geweldige relatie gehad met GM in drie verschillende raceklasses en we kijken ernaar uit om de auto de komende anderhalf jaar samen met Cadillac en Dallara te ontwikkelen.”
Een Nederlander met het LMDh-project op Le Mans
Dat Cadillac mee gaan doen aan de raceklasses is wellicht goed nieuws voor Nederlander en tweemalig winnaar van de 24 uur van Daytona, Renger van der Zande. De coureur is sinds dit jaar actief met een Cadillac van het team van Chip Ganassi in het IMSA-kampioenschap. Wellicht gaan we Renger dus ook terugzien in het LMDh-project.